På agendan: Varumärkesskydd och plastbantning

”Det här är riktigt spännande”. Det är svaret Lasse Svärd på Gafs Kartong ger på frågan om varför man är med på Packnorth. Då menar han inte bara denna mässa utan hela den digitala utveckling som pågår just nu.

– Jag ser Packnorth, och den digitala utvecklingen som otroligt spännande, både i min roll som säljare och inköpare här på företaget. Packnorth är ett lockande koncept som jag tror vi kommer att se mer av i framtiden.

– Samtidigt ska vi se på vår stora, fysiska mässa, Scanpack, som navet, jag ser inte det här som något som konkurrerar med den, men nu när Scanpack är flyttad till nästa år, finns det ett stort behov av att hitta en branschmötesplats i år.

Lasse Svärd på Gafs Kartong ser möjligheter med att ställa ut på Packnorth. Foto: Pressbild

– Det här är faktiskt en intressant utveckling av hela mässkonceptet, säger Lasse Svärd.

Gafs Kartong producerar konsumentförpackningar av kartong och mikrowell. Tjugofyra personer är anställda i fabriken i Värnamo.

– Vi har allt som krävs under ett tak här och levererar förpackningslösningar brett till alla branscher. Lite extra intressant nu är den ökande e-handeln där vi hittat ett visst segment med företag som säljer lite mindre, lättare produkter i inte så stora serier. Vi levererar smarta lösningar utan överförpackning till dem.

Två ämnen i fokus

En viktig del i verksamheten är vara ute och träffa både existerande och nya kunder, att vara med på mässor och över huvud taget att synas. Det har det inte blivit så mycket av det senaste året.

– Vi har ett behov i branschen att träffas och att synas, det finns helt enkelt ett uppdämt behov och Packnorth är ett sätt att bli synligt. Fördelen med den här typen av mässa är att här kan du stå vid sidan av ett jätteföretag och framtona som både snyggare och smartare. Det är svårare på en fysisk mässa.

På mässan har Gafs Kartong beslutat sig för att köra två spår, varumärkesskydd och plastbantning. Man kommer att försöka köra så mycket som möjligt live och inte fastna i statiska Power Point presentationer. Det ska vara lättillgängliga och informativa tjugo minuters presentationer.

– Vi ska undvika att prata för mycket teknik och i stället gå in för att visa färdiga produkter, mer lösningsorienterat med andra ord, säger Lasse Svärd.

Från materialval till försäljning

Varumärkesskydd kommer att handla om hur man lyckas genom att göra rätt hela vägen, från materialval till marknadsföring och försäljning och hur man i detta utnyttjar kartongmaterialen på bästa sätt.

– När det gäller plastbantandet handlar det i vårt fall främst om att sträva mot att gå ifrån plastbarriärmaterial till dispersioner. Det är en resa vi är mitt uppe i. Vi vill komma bort från materialkombinationerna.

Packnorth-mässan pågår 10–12 maj. Besökare kan registrera sig gratis för att ta del av alla utställarföretagens montrar och deras presentationer på mässan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fyra etikettpressar ska möta alla kundbehov

Hög produktivitet i kombination med god kvalitet, är försäljningsargumenten från Gallus och Heidelberg för de nya digitala pressarna i Diamond Core-serien.
– Gallus har tidigare bara haft hybridmaskiner när det gäller digital etikettproduktion men i och med denna lanseringen så får vi fyra stycken helt digitala maskiner i produktutbudet. Detta ger oss möjlighet att erbjuda våra produkter till ett bredare kundsegment, säger Rickard Rafstedt hos Heidelberg Sverige.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Emballageteknik blir först i Norden med inkjetmaskin

Nu kommer Svensk Emballageteknik att kunna printa direkt på kartong, korrugerat och förstansat material med vattenbaserad inkjet. Företaget har investerat i Konica Minoltas PKG-675i för att skriva ut förpackningar av wellpapp och kartong – 18 meter i minuten.
– En spännande utveckling, säger marknadsansvarige Anders Pontén.

Publicerat av: