Ink n Art: ”Vi har höga krav på oss nu”

Ink n Art har fått en ny digitalpress. Visutech har stått för leverans, support och utbildning under hela installationsfasen. Foto: Pressbild

Under fjolåret lade Ink n Art krutet på att säkra upp inför framtiden med en rejäl efterbehandlingslina. Nu bygger de vidare på trycksidan med en HP Indigo-press. Den uppdaterade maskinparken ska stå för leveranser av förpackningar via nya sajten.

Till en början var de två fristående bolag. Nu har Pacsome som i fjol blev en ny plattform på nätet för design och beställning av förpackningar slagits ihop med Ink n Art, vilket också blir det framtida namnet på den nya nätsatsningen. Beslutet togs efter att Pacsome hamnat i en varumärkestvist. Den nya sajten, Inknart.com, har redan lämnat startblocket och erbjuder produkter inom fenomenet unboxing – kundanpassade eller standardiserade förpackningar, kort, klistermärken med mera.

Tvisten till trots ser Jesper Hammarstrand positivt på ombildningen.

– Det spar oss tid att hålla ihop allt under ett varumärke. Det gör också att Ink n Art kommer att kunna erbjuda tjänster utanför Sveriges gränser. Pacsome har fått mycket god respons från olika håll och tjänsten är en uppstickare i branschen, men det är Ink n Art också även om vi har funnits i 30 år – så det är en bra match.

På två språk

Ink n Art har en engelsk och en svensk version av sin sajt. Hemsidan kommer med ett onlineverktyg för design av förpackningar, kort och klistermärken. Den engelska sajten fokuserar enbart på förpackningsdelen medan Ink n Art i Sverige, likt tidigare, erbjuder hela registret; förpackningar, trycksaker, skyltar samt kläd- och profilprodukter.

Egendesignade eller standardiserade förpackningar, kort, klistermärken med mera kan beställas hos Ink n Art. Foto: Pressbild

Tryckeriet har genomfört stora investeringar sedan 2020. Jesper Hammarstrand betonar att de har en långsiktig plan och att man hoppas att det är ur förpackningsdelen vinsterna ska komma framgent. Han är väl medveten om att de ses som en uppstickare i branschen.

– Förhoppningen framåt är att vi ska sälja “unboxing”, kanske sälja någon form av förpackad produkt eller tjänst som kunden är villig att betala lite mer för än trycket i sig.

Digitalpress har installerats

Under 2020 uppdaterade Ink n Art med en stans- och folieringsmaskin samt en elva meter lång förpackningslinje för falsning och limning av förpackningar. I år utökade de trycktekniken inhouse när Visutech levererade en HP Indigo 7900.

– Vi ser att när vi nu går in på förpackningssegmentet ordentligt med Ink n Art och krävs en högre kvalitet. Då är det Indigo som gäller för oss.

De kan nu trycka vitt och metallic-färger men också rena Pantonefärger vilket Jesper påtalar är viktigt i vissa förpackningssammanhang.

– Vi har fått mycket påtryckningar genom åren där vi inte har kunnat leverera en offsetlik känsla med matt tryck på obestruket papper, men nu har vi äntligen den möjligheten. Sedan är det ju en digital maskin vilket gör att vi fortfarande kan köra små volymer men med en högre kvalitet och vi når en väldigt stor färgrymd med våra sju färgverk.

Färger och förädling

Med digitalpressen kan de dels förädla trycket med metallicfärger, exempelvis silver och guld och med efterbehandlingslinan kan de sedan prägla och foliera i flera lager vilket bäddar för att skapa premiumförpackningar. Viktigt är också leveranstiderna som de vill hålla korta.

Jesper Hammarstrand är uppvuxen med tonertekniken: ”Jag har tryckt visitkort med toner sedan jag var elva bast”. Han är tydlig med att han har investerat färdigt i tonermaskiner och att det nu var dags att gå vidare:

– Och det finns inget annat på marknaden som håller den prisklassen och kvaliteten som den här typen av Indigo-maskin gör.

På sikt är planen att nyanställa, bland annat för att mata Indigo-pressen med tryckjobb.

– Det är i produktionen vi främst kommer behöva personal framöver. Pressen håller så hög kvalitet att vi bör köra fler timmar på dygnet än tidigare.

– Vi har höga krav på oss nu och kommer behöva öka omsättningen rejält jämfört med tidigare år, men det skall väl vara lite spännande att driva bolag.

Skogsråvara istället för plast

Med den nya maskinen blir det främst olika kartongkvaliteter som ska tryckas – plast går bort.

Jesper Hammarstrand, vd för Ink n Art. Foto: Pressbild

– Vi kan trycka på plast, men alla vi på Ink n Art känner att det känns helt fel att prata plast. Det finns en extremt stor marknad med plastförpackningar, men vi vill bort från det. Vi vill inte laminera med plast utan skyddslackar hellre.

– När vi har kunder som har laminerat med plast tidigare så pratar vi med dem och tar en ståndpunkt om att vi vill värna om miljön. Vi tror oss veta att det är bättre att använda skog än att använda olja.

Visutech har bistått med support och utbildning under hela installationsfasen av digitalpressen.

– Än så länge har de visat på jäkligt kompetent personal. De är lyhörda och under uppstartssträckan så har de varit på plats fortast möjligt när vi behövt hjälp. Det har funkat väldigt bra.

När alla bitar har fallit på plats med den nya webbshoppen så är det bland annat marknadsföring och mjukvaruutveckling som hamnar i fokus.

– Vi har tagit ganska stora kliv det här året när när det gäller att bygga på oss kunskap om marknadsföring. Vi slår lite mer på stora trumman och jobbar med content.

Ett eget affärssystem

De utvecklar också ett eget affärssystem kopplat till alla olika produktkategorier de erbjuder. Anledningen är att produkterna produceras med många med många olika typer av produktionstekniker. Klädsidan kräver sitt, storlekar och textilier med screen och transfertryck. Tampotryck till profilprodukter och sedan tillkommer hela förpackningsspektrat med mera

– Vi har inte hittat något annat system som passar oss. Vårt system bygger också på att kunna mäta kundnöjdhet. Det är också en viktig del i att vi ska växa.

Jesper Hammarstrand sammanfattar covid-året som gått med att han gläds åt att de fortfarande är med i matchen, samtidigt sliter de hårt för att fortsätta vara det.

– Vi har gjort extremt mycket investeringar under ett pandemiår, som en liten aktör utan större avtal. Så vi sliter mycket för våra kronor. Men investeringarna är inte gjorda för att vi ska tjäna pengar nu utan för en längre tid framöver.

Fotnot: Ink n Art ställer ut på den digitala förpackningsmässan Packnorth, 10–12 maj, där de kommer att berätta mer om vad de kan erbjuda inom förpackningsområdet. Mässan är gratis för besökare när de har registrerat sig och ger tillgång till hela mässutbudet med presentationer och alla utställarföretagens montrar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Canon LabelStream 4000 presenteras på den nordiska marknaden

Canon lägger allt krut på en enda maskin under Packnorth den 10–12 maj. Canon LabelStream 4000, en spännande etikettpress som lanserades år 2019, har nu börjat hitta ut på marknader i Europa. Norden är ännu ett orört område, men Canon hoppas kunna lägga grunden för kommande installationer via Packnorth.

Publicerat av: 

Norden Machinery: ”Det är en tub inblandad i allt vi gör”

På förpackningsmässan Packnorth, 10–12 maj, står maskintillverkaren redo att demonstrera och prata med besökare om allt som hör tubproduktion till. En maskin får extra mycket ljus på sig – en flexibel och liten packmaskin med snabba formatomställningar. 

Publicerat av: 

Automatisk säckfyllning på mässa

På det småländska höglandet, i Björköby, finns sedan exakt etthundra år företaget Vebe Teknik, en världsledande tillverkare av säckfyllningssystem. År 1921 lades grunden till företaget med tillverkning av utrustning till kvarnindustrin, nu är det enbart säckfyllning som gäller. Vebe Teknik är en av utställarna på den digitala mässan Packnorth den 10 – 12 maj och kommer att bygga sin monter i produktionshallen.

Publicerat av: 

Ritter Sport väljer pappersbaserad påsförpackning till minichoklad

Senast 2025 vill konfektyrkoncernen Ritter Sport konvertera all förpackning till en pappersbaserad lösning. Efter de första testerna förra året med en primärförpackning har ytterligare ett steg tagits: Ritter Sport Minis är den första produkten från tillverkaren som permanentas i sortimentet. Sekundärförpackning består nu helt av papper – nämligen NexPlus barriärpapper från Koehler Group.

Publicerat av: 

Hållbarhet och förpackningstester hos AFRY

AFRY är ett förhållandevis nytt namn på det vi tidigare kände som Ångpanneföreningen, eller ÅF. När Packnorth arrangeras i maj är man en av utställarna. Vi frågade de välkända förpackningskonsulterna Niclas Björkholtz och Christian Håkansson om vad som lockar dem med Packnorth och vad man kommer att presentera i sin monter.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]