Snackstillverkare vill visa transparens

På tre av Estrellas chipssorter framgår klimatavtrycket per påse. Foto: Pressbild

Vad blir klimatavtrycket från jordbruk, råvaror och ända fram till en färdig chipspåse på butikshyllan? Det redovisar Estrella numera direkt på påsarna till tre av sina chipssorter.

I en kampanj väljer snackstillverkaren Estrella att visa hela produktionskedjan ur ett klimatperspektiv. På tre chipspåsar kan konsumenterna se klimatavtrycket för framtagandet av en påse – från jordbruk fram till en färdig chipspåse på butikshyllan – tryckt på chipspåsarna.

Samarbete med företag

För att kartlägga klimatavtrycket i hela produktionskedjan har Estrella tagit hjälp av det Göteborgsbaserade företaget CarbonClouds beräkningsverktyg.

Råvaror står för 65 procent

Allt uppges ha tagits med i kalkylen. Enligt Estrella är klimatavtrycket för råvarorna är 65 procent och produktionen 17 procent. Transporter står för 11 procent och förpackningar 7 procent.

– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi ännu bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella, i ett pressmeddelande.

Öppenhet mot konsumenter

Enligt Estrella deras initiativ ett sätt att öka transparensen gentemot konsumenterna. För storsäljaren Sourcream & Onion 275 gram, blir siffran 0,65 kg CO2e (koldioxidekvivalenter) per färdig chipspåse.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Smarta lösningar hos Quadient på mässan

Quadient intar Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.

Publicerat av: 

Coca-Cola byter till återvunnen plastfilm

Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.

Publicerat av: 

Nya förslutningar för Tetra Pak – ”Betydande förändringar”

Förpackningslösningar med fastsatta korkförslutningar, bland annat i växtbaserad bioplast, introduceras av Tetra Pak. Enligt företaget, som i samma veva även lanserar papperssugrör, ska nyheterna leda till minskad nedskräpning.

Publicerat av: