Snackstillverkare vill visa transparens

På tre av Estrellas chipssorter framgår klimatavtrycket per påse. Foto: Pressbild

Vad blir klimatavtrycket från jordbruk, råvaror och ända fram till en färdig chipspåse på butikshyllan? Det redovisar Estrella numera direkt på påsarna till tre av sina chipssorter.

I en kampanj väljer snackstillverkaren Estrella att visa hela produktionskedjan ur ett klimatperspektiv. På tre chipspåsar kan konsumenterna se klimatavtrycket för framtagandet av en påse – från jordbruk fram till en färdig chipspåse på butikshyllan – tryckt på chipspåsarna.

Samarbete med företag

För att kartlägga klimatavtrycket i hela produktionskedjan har Estrella tagit hjälp av det Göteborgsbaserade företaget CarbonClouds beräkningsverktyg.

Råvaror står för 65 procent

Allt uppges ha tagits med i kalkylen. Enligt Estrella är klimatavtrycket för råvarorna är 65 procent och produktionen 17 procent. Transporter står för 11 procent och förpackningar 7 procent.

– Genom att mäta våra produkters klimatavtryck får vi ännu bättre kunskap kring hur alla delar i produktkedjan påverkar klimatavtrycket. Under en begränsad period sätter vi chipsens klimatavtryck direkt på påsen för att göra det tillgängligt för konsumenter. På det sättet hoppas vi öka medvetenheten kring chipsens klimatresa och vad vi som företag kan göra för att minska avtrycket, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager på Estrella, i ett pressmeddelande.

Öppenhet mot konsumenter

Enligt Estrella deras initiativ ett sätt att öka transparensen gentemot konsumenterna. För storsäljaren Sourcream & Onion 275 gram, blir siffran 0,65 kg CO2e (koldioxidekvivalenter) per färdig chipspåse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fyra etikettpressar ska möta alla kundbehov

Hög produktivitet i kombination med god kvalitet, är försäljningsargumenten från Gallus och Heidelberg för de nya digitala pressarna i Diamond Core-serien.
– Gallus har tidigare bara haft hybridmaskiner när det gäller digital etikettproduktion men i och med denna lanseringen så får vi fyra stycken helt digitala maskiner i produktutbudet. Detta ger oss möjlighet att erbjuda våra produkter till ett bredare kundsegment, säger Rickard Rafstedt hos Heidelberg Sverige.

Publicerat av: 

Förpackningsdesign för nybörjare – och experter

När Ink n Art lanserade sin webbshop var tanken att göra det så smidigt och enkelt som möjligt för kunder att beställa. Men också att låta kreativiteten flöda. Valet föll på designmotorn Chili Publisher Online, en mjukvara som ger användare möjlighet att skapa både unika och standardiserade förpackningar, klistermärken och tackkort.

Publicerat av: 

Emballageteknik blir först i Norden med inkjetmaskin

Nu kommer Svensk Emballageteknik att kunna printa direkt på kartong, korrugerat och förstansat material med vattenbaserad inkjet. Företaget har investerat i Konica Minoltas PKG-675i för att skriva ut förpackningar av wellpapp och kartong – 18 meter i minuten.
– En spännande utveckling, säger marknadsansvarige Anders Pontén.

Publicerat av: