Fyra dagars virtuell Drupa-mässa

Drupa-mässan som vi känner den pågår 20-23 april som en virtuell mässa. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Även om Drupa inte kan äga rum som en fysisk mässa bjuds det under fyra dagar in till presentationer och nätverkande. Intresserade kan ta reda på den senaste tekniken från utställare, delta i föreläsningar eller möta tillverkare, leverantörer eller partners i virtuella rum.

Mässarrangemanget med inriktning på den grafiska tryckindustrin vilar på tre huvudpelare: I ”Exhibition Space” presenterar de över 200 registrerade utställarna sina senaste produkter, lösningar och tjänster. I individuella montrarna ges också information om företagsrepresentanter som kan kontaktas direkt eller via ”matchmaking”, liksom om föreläsningsformat och planerade live-webbsessioner där utställarna ger en mer detaljerad inblick i sina innovationer och marknadstrender.

Ett konferensområde

”Conference area” är den andra stora pelaren. Här handlar det om öppningstal, paneldiskussioner och  utställares webbsessioner som kretsar kring kunskapsutbyten, aktuell utveckling och trender. Öppningsanförandena i konferensprogrammet inleds varje dag med en internationell huvudtalare.

I två föreläsningar av den bästsäljande författaren och konsulten Michael Gale från Wall Street Journal, kretsar allt kring artificiell intelligens och hur den kan användas för att aktivera företagstillväxt. Den andra huvudtalaren är britten James Sommerville, en stjärndesigner som bland annat hjälpte till att forma det ikoniska varumärket Coca-Cola.

Konferensprogrammet innehåller många föreläsningar och paneldiskussioner. Foto: Messe Düsseldorf / MaximillianBeck

Hållbarhet och e-handel

Alla programpunkter i konferensområdet beräknas löpa under totalt 43 timmar. När det gäller innehållet är fokus på aktuella ämnen som hållbarhet, cirkulär ekonomi, artificiell intelligens, e-handelskonsumtion med mera.

Möten och nätverkande

Den tredje pelaren i virtuell drupa handlar helt och hållet om nätverkande. I ”Matchmaking Plaza” kan besökare som har registrerat sig kontakta tillverkare, branschexperter och partners – och gå till möten i virtuella rum.

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Canon LabelStream 4000 presenteras på den nordiska marknaden

Canon lägger allt krut på en enda maskin under Packnorth den 10–12 maj. Canon LabelStream 4000, en spännande etikettpress som lanserades år 2019, har nu börjat hitta ut på marknader i Europa. Norden är ännu ett orört område, men Canon hoppas kunna lägga grunden för kommande installationer via Packnorth.

Publicerat av: 

Norden Machinery: ”Det är en tub inblandad i allt vi gör”

På förpackningsmässan Packnorth, 10–12 maj, står maskintillverkaren redo att demonstrera och prata med besökare om allt som hör tubproduktion till. En maskin får extra mycket ljus på sig – en flexibel och liten packmaskin med snabba formatomställningar. 

Publicerat av: 

Automatisk säckfyllning på mässa

På det småländska höglandet, i Björköby, finns sedan exakt etthundra år företaget Vebe Teknik, en världsledande tillverkare av säckfyllningssystem. År 1921 lades grunden till företaget med tillverkning av utrustning till kvarnindustrin, nu är det enbart säckfyllning som gäller. Vebe Teknik är en av utställarna på den digitala mässan Packnorth den 10 – 12 maj och kommer att bygga sin monter i produktionshallen.

Publicerat av: 

Ritter Sport väljer pappersbaserad påsförpackning till minichoklad

Senast 2025 vill konfektyrkoncernen Ritter Sport konvertera all förpackning till en pappersbaserad lösning. Efter de första testerna förra året med en primärförpackning har ytterligare ett steg tagits: Ritter Sport Minis är den första produkten från tillverkaren som permanentas i sortimentet. Sekundärförpackning består nu helt av papper – nämligen NexPlus barriärpapper från Koehler Group.

Publicerat av: 

Hållbarhet och förpackningstester hos AFRY

AFRY är ett förhållandevis nytt namn på det vi tidigare kände som Ångpanneföreningen, eller ÅF. När Packnorth arrangeras i maj är man en av utställarna. Vi frågade de välkända förpackningskonsulterna Niclas Björkholtz och Christian Håkansson om vad som lockar dem med Packnorth och vad man kommer att presentera i sin monter.

Publicerat av: