måndag 19. april – vecka 16
Från enstycksetiketter upp till 500 exemplar kan produceras i Okis Pro 10-serie. Foto: Pressbild
Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På mässan Packnorth visar de förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt i små och medelstora serier.
Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa. Foto: Pressbild
OKI ställer ut på den digitala mässan Packnorth, 10-12 maj. Mässbesökarna får möjlighet att fördjupa sig i etikett- och förpackningstryck för mindre on demand-serier och prototyper med bland annat vitt tryck på mörk bakgrund.
Det handlar om lättproduktionsutrustning som exempelvis kan komplettera större maskininstallationer för massproduktion.
– Med vår nya strategi är förpackningsmarknaden bland de viktigaste kundsegmenten, säger Lars Haargard, marketing director för OKI i norra Europa.
Tillverkaren visar den nya OKI Pro10-serien med möjlighet att skriva ut etiketter med vitt på mörk bakgrund i små och medelstora upplagor. Det blir också förpackningstryck med ledskrivare i formatet A3+.
– När vi tittar på våra etikettskrivare är det helt klart vår teknik och ett extremt överkomligt pris som är vår styrka.
Vidare visar företaget fyra-, och femfärgers grafiska printrar i Oki Pro95-serien. Dessa är anpassade för att producera korta, personaliserade serier med den femte färgen vitt för att addera värde och göra applikationer som sticker ut från mängden. Dessa skriver ut på en mängd material, bland annat glättat material för prototyper och mindre serier on-demand.
– Pro95 är en tilläggsprodukt för grafiskt orienterade företag för uppdrag i både små storlekar och små upplagor, där personalisering av utskriftsuppdrag kan ge extra värde.
Okis skrivare med fem färger – Pro95-serien – visas på Packnorth-mässan.
Alla produkter har utvecklats utifrån befintliga skrivare som sedan har anpassats till etikett- och förpackningstryckproduktion. Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden, säger att OKI:s led-teknik är helt unik och ger användare möjlighet till femfärgstryck och en aldrig tidigare skådad flexibel mediehantering.
Jeanette Løbner, marketing executive för OKI i Norden.
– Vår utrustning är extremt lämplig för personaliserat tryck och för mindre riktade produktioner. Och flera undersökningar visar att 70 procent av konsumenterna är villiga att betala mer för en personaliserad produkt så det matchar helt med vad våra skrivare kan erbjuda.
Ni ställde även ut på den digitala mässan Sign&Print Connect i februari. Hur summerar ni den?
– Vi var helt medvetna om att onlineplattformen skulle skilja sig markant från vår traditionella närvaro på mässan. Vi upplevde att det kunde locka fler deltagare utanför Stockholmsområdet, men även att våra lösningar kräver ”hands-on”. Men segmentet Sign&Print är till stor del vårt kärnsegment i OKI:s nya strategi, så vi är med där kunderna är. Varje gång, säger Jeanette Løbner.
Fotnot: Den digitala mässan Packnorth arrangeras 10-12 maj. Besökare kan registrera sig gratis från och med 18 april för att ta del av alla utställarmontrar och presentationer under de tre mässdagarna.
Under fjolåret lade Ink n Art krutet på att säkra upp inför framtiden med en rejäl efterbehandlingslina. Nu bygger de vidare på trycksidan med en HP Indigo-press. Den uppdaterade maskinparken ska stå för leveranserna av förpackningar när de nu har sjösatt sin nya sajt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. april, 2021
Quadient intar Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. april, 2021
Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På mässan Packnorth visar de förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt i små och medelstora serier.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Förpackningslösningar med fastsatta korkförslutningar, bland annat i växtbaserad bioplast, introduceras av Tetra Pak. Enligt företaget, som i samma veva även lanserar papperssugrör, ska nyheterna leda till minskad nedskräpning.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!