måndag 19. april – vecka 16
Krympfilmen skiftas till 100 procent återvunnen plast på Coca-Colas produkter i Sverige.
Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.
Under fjolåret blev den svenska marknaden först ut för Coca-Cola att övergå till 100 procent återvunnen plast för hela den samlade portföljen med pet-flaskor. Nu skiftas också plastfilmen till till 100 procent återvunnen plast – krympfilm av polyetylen med låg densitet (PELD), runt alla fyrpack för 1,5-, 1,75-, och 2-liters flaskorna.
– Våra förpackningar står för en betydande del av vårt klimatavtryck. När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan. För att upprätthålla den cirkulära ekonomin är det viktigt att vi samlar in och återvinner materialet så att det kan bli till nya förpackningar igen, säger Cathrine Westerlind, senior manager inom hållbarhetsarbetet hos Coca-Cola European Partners Sverige, i ett pressmeddelande.
Cathrine Westerlind, senior manager inom hållbarhetsarbetet hos Coca-Cola Sverige. Foto: Pressbild
Bytet till återvunnen plast är ett led i dryckesjättens koncernövergripande klimatstrategi, Action on climate now. Det uppsatta målet är att nå netto noll utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan till 2040. Det gäller de fem områdena; ingredienser, förpackningar, produktion, transport och kylutrustning.
Under fjolåret lade Ink n Art krutet på att säkra upp inför framtiden med en rejäl efterbehandlingslina. Nu bygger de vidare på trycksidan med en HP Indigo-press. Den uppdaterade maskinparken ska stå för leveranserna av förpackningar när de nu har sjösatt sin nya sajt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 14. april, 2021
Quadient intar Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. april, 2021
Förpackningsmarknaden blir ett allt viktigare kundsegment i OKI:s strategi. På mässan Packnorth visar de förpackningstryck och etikettproduktion med möjlighet att skriva ut personaliserat och med vitt i små och medelstora serier.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 31. mars, 2021
Förpackningslösningar med fastsatta korkförslutningar, bland annat i växtbaserad bioplast, introduceras av Tetra Pak. Enligt företaget, som i samma veva även lanserar papperssugrör, ska nyheterna leda till minskad nedskräpning.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 30. mars, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige