Så minskar e-handelsjätten packmaterialet med maskininlärning

Joakim Stolpe ger en inblick i Amazons maskininlärningsteknik för att minska förpackningsmaterialet i försändelserna. Foto: Pressbild

Amazon säljer och skickar hundratals miljoner olika produkter varje år. Sedan 2015 har de reducerat sina utgående försändelser med 915 000 ton packmaterial, tack vare maskininlärningsteknik, enligt Joakim Stolpe, e-handelsjättens försäljningschef i Norden.

Mindre emballage i leveranskedjor bidrar till minskad volym per försändelse, och effektivare transporter och frakter vilket i sin tur leder till minskade koldioxidutsläpp. Joakim Stolpe, försäljningschef i Norden för Amazon Web Services, skriver i en krönika hur företaget sedan 2015 har arbetat med AI-teknik för att reducera sitt packmaterial i den blomstrande e-handeln.

Minskat med en tredjedel

Amazon uppger att de har minskat sin utgående förpackning med 33 procent, vilket motsvarar 915 000 ton packmaterial eller 1,6 miljarder godslådor.

Amazons maskininlärningslösning drivs av Amazon SageMaker. Det handlar om en maskininlärningsalgoritm byggd på stora mängder produktdata. Dels produktbeskivningar, dels feedback från kunder. I samarbete med Amazon Web Services rensas och katalogiseras data för att utvinnas. Detta kallas ”mining”. Datan används sedan av algoritmen för att identifiera vilken förpackning som är bäst lämpad för respektive produkt utifrån hur mycket avfall som genereras.

Från förpackning till kuvert

Genom att använda maskininlärning har beslutsunderlaget skalats till miljontals produkter, enligt Stolpe. Varor som tidigare haft en traditionell förpackning kan identifieras och kan istället packas i ett vadderat papperskuvert eller i en papperspåse.

”Ett vadderat kuvert väger 75 procent mindre än en låda i samma storlek samtidigt som utrymmesanvändningen minskas med 40 procent. Således blir det färre lastbilar på vägarna”, skriver han och tillägger att det också blir positiva bieffekter, exempelvis att tusentals leverantörer som samarbetar med Amazon själva arbetar för att förbättra sina förpackningar för att uppnå sina utsläppsmål.

Amazon uppger att de har minskat sin utgående förpackning med 33 procent, trots en ständigt ökande e-handel. Foto: Pressbild

”I slutänden handlar det om att skapa logistik som är så hållbar som möjligt. Korrekt användning av tekniken innebär i praktiken att förpackningen kan anpassas individuellt till sändningar av paket samtidigt som de klarar påfrestningarna från e-handelslogistik. Med andra ord styrs förpackningen av produkten som ska transporteras och skyddas”, skriver Joakim Stolpe.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Smarta lösningar hos Quadient på mässan

Quadient intar Packnorth med ett digitalt skärbord för produktion av förpackningar och etiketter i mindre serier och en automatisk förpackningsmaskin som skapar kartonger anpassade för dess innehåll. De visar också en modulbyggd sorteringslösning för att hantera paket och försändelser.

Publicerat av: 

Coca-Cola byter till återvunnen plastfilm

Omställningen påbörjas kvartal två. Då går Coca-Cola i Sverige över till 100 procent återvunnen plastfilm på alla större flaskor i fyrpack.
– När vi nyttjar materialet effektivt bibehåller vi dess värde och minskar förpackningarnas klimatpåverkan, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola European Partners Sverige.

Publicerat av: 

Nya förslutningar för Tetra Pak – ”Betydande förändringar”

Förpackningslösningar med fastsatta korkförslutningar, bland annat i växtbaserad bioplast, introduceras av Tetra Pak. Enligt företaget, som i samma veva även lanserar papperssugrör, ska nyheterna leda till minskad nedskräpning.

Publicerat av: