De ser skifte på gång med återvinningsbara hinkar

Mats Jeppsson, innovationschef och Richard Johansson marknads- och försäljningschef på Emballator Lagan Plast AB.

Efter att ha arbetat i två års tid kan Emballator Lagan Plast introducera ett nytt hinkmaterial som ska vara 100 procent återvinningsbart.

Det nya hinkmaterialet består av minst 90 procent återvunnen plast varav minst 75 procent kommer från konsumentspill, enligt Emballator Lagan Plast som har utvecklat materialet under två års tid. Innovationschefen Mats Jeppson säger att arbetsprocessen har haft ett fokus på miljö och cirkulär ekonomi. Detta för att erbjuda kunder produkter som både håller en hög kvalitets- och säkerhetsstandard, samt bidrar till en minskad miljöpåverkan.

Minskar koldioxidutsläpp

Hinkmaterialet, rPP Soft Grey, är 100 procent återvinningsbart och går i en ljus ton som lämpar sig för offset-tryck, vilket eliminerar behovet av etiketter. Det återvinningsbara materialet minskar koldioxidutsläppen med 56 procent, från råvara till fabriksport, i jämförelse med fossilbaserade alternativ, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Kunder har bytt

Enligt Richard Johansson, marknads- och försäljningschef på Emballator Lagan Plast har redan kunder valt att övergå till att använda det nya materialet och han är hoppfull och tror att en större andel av deras kunder kommer att byta till rPP Soft Grey under 2021.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Tetra Pak först i världen med grön certifiering

De återvunna polymerna som används i Tetra Paks kartongförpackningar har fått grönt ljus enligt Roundtable on sustainable biomaterials certifiering för avancerade produkter. Företaget blir först i livsmedels- och dryckesförpackningsindustrin att framställa plasten enligt riktlinjerna i certifieringen.

Publicerat av: 

Rapport: Politiska beslut behövs för att bygga nya pantsystem

En ny rapport om plast, dess återvinning och vägen till miljövänlig utveckling har släppts.
– Rapporten ska ses som startskott för en ökad dialog kring plast och dess utmaningar och möjligheter, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör på livsmedelsjätten Orkla som står bakom rapporten.

Publicerat av: