torsdag 21. januari – vecka 3
DS Smith prisas med en World Star för sin miljövänliga begravningskista. Foto: DS Smith
Den globala förpackningstävlingen World Star har utsett 194 vinnare. Fyra av dessa producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
194 vinnare uppdelade i tolv kategorier offentliggjordes 7 januari efter att tävlingsjuryn sagt sitt. I tävlingen World Star, arrangerad av World packaging organisation, belönades fyra svenskproducerade bidrag med utmärkelser. Kännetecknande för alla de fyra förpackningslösningarna är inte bara att de tillverkas i wellpapp, utan att de också tidigare vunnit den nordiska utmärkelsen Scan Star.
DS Smith vann en World Star för sin begravningskista för kremering. Kistan är tillverkad i återvunnen kartong som spar både på ekonomi och miljö.
”Ett alternativ till en traditionell kista, tillverkad av kartong. Både miljömässiga och ekonomiska fördelar på grund av lägre utsläpp och kostnader under alla steg: tillverkning, transport och slutanvändning”, löd juryns motivering.
Smurfit Kappas e-handelsförpackning för leverans av blommor.
Smurfit Kappas e-handelsförpackning för att leverera blommor föll också juryn i smaken. Wellpapp-förpackningen har ingen tejpförslutning, och för att veckla ihop den krävs endast fem vikningar. I förpackningen finns också ett extra utrymme för choklad eller andra presenter.
Enligt tävlingsjuryn är den väl lämpad för sitt ändamål – att skicka blommor från en onlinebutik på ett funktionellt, ekonomiskt och säkert sätt:
”Förpackningen ger kunden en utmärkt öppningsupplevelse som förbättrar varumärkesuppfattningen och stimulerar återköp.”
Volvo Cars strålkastare förpackas i Brightbox.
Apak kammade hem två World Star-utmärkelser. Tillsammans med Mondi Ansbach har företaget tagit fram förpackningslösningen Brightbox som används till Volvo Cars strålkastare. Lösningen med sin hundra procent biobaserade design erbjuder säkrare och mer tillförlitliga transporter och en enklare hantering, skriver juryn bland annat.
Samma två företag, i samarbete med Continental, fick också en World Star för en wellpapplösning för transport av känsliga brake booster-komponenter till Volvos anläggningar runt om i världen.
Alla 194 vinnarna i tävlingen presenteras på World Star-tävlingens sajt. Prisceremonin sker i maj 2021.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Konica Minolta ställer ut på den digitala mässan Sign&Print Connect:
– Vi ser stor potential att sälja fler etikettskrivare, för den marknaden tror jag inte kommer att minska över lång tid framåt. Jag tror den kommer att växa, säger Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, berättar om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!