torsdag 21. januari – vecka 3
Intergrafs ”Economic report 2020” sammanfattar de senaste tillgängliga siffrorna om den europeiska tryckeribranschen och i samarbete med Smithers ger den också en syn på hur branschen kan utvecklas. Foto: Jason Bickley
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Även om årets rapport inte kan ge exakta siffror till följd av den pågående coronapandemin är den ändå värd att titta närmare på. Visste du att den europeiska tryckeribranschen omfattade totalt 109 000 företag 2017? Eller att de tryckeritätaste länderna finns i Frankrike, Italien och Spanien, medan den högsta försäljningen genererades i Tyskland, Storbritannien och Italien? Andra intressanta siffror är att 89 procent av alla europeiska tryckerier har färre än 10 anställda, totalt 95 procent färre än 20 anställda och 5 procent mer än 20 anställda, inklusive en procent med mer än 250 anställda.
Den som invänder mot att dessa siffror redan är tre år gamla kan ha rätt – men Intergrafs rapport sammanfattar officiell sammantagen statistik från Eurostat, och presenterar därmed alltid de senaste tillgängliga uppgifterna. Intergrafs olika medlemsförbund i Europa tillhandahåller även information om aktuella trender i utvalda europeiska länder som bidrar med mer uppdaterade siffror.
En titt på de senaste åren gör det dock möjligt att dra spännande slutsatser om de enskilda tryckmarknaderna. Exempelvis, majoriteten av alla trycksaker, 27 procent, som producerades under 2018 var reklam. Böcker följde med 17 procent, etiketter med 16 procent, tidskrifter med 10 procent och kataloger med 9 procent. Säkerhetstryck uppgick till sju procent, tidningar landade på sex procent och andra saker utgjorde åtta procent.
Sammantaget visar siffrorna i Intergrafs Economic report 2020 att den totala volymen tryckprodukter i EU-länderna har minskat de senaste åren. Mellan åren 2017 och 2018 backade totalvolymen med 2,8 procent, och blickar man ännu längre tillbaka är nedgången ännu tydligare. Enligt Intergrafs siffror är det produktsegmenten tidningar och kataloger som har legat mest stabila.
Tryckmarknaden i Europa 2018 delar upp sig i följande grafik. Källa: Intergraf
Rapporten ger inte bara detaljerad information om utvecklingen av den europeiska tryckeribranschen som helhet, utan tittar också närmare på de enskilda länderna. Siffrorna för Sverige kommer från 2019 och visar bland annat följande utveckling: försäljningen inom kommersiellt tryck minskade med 6,5 procent jämfört med 2018. Både etikett- och förpackningstrycket omsatte 2 procent mer, medan storformatstrycket minskade med 12 procent för samma period. För tryckning av böcker var nedgången 4 procent.
En närmare titt på hur de olika tryckteknikerna utvecklas så ökade digitaltrycket med 4 procent, medan rulloffset och arkoffset dalade med 5-10 procent, respektive 8,5 procent. Även storformat sjönk med 12 procent. Däremot visade flexotrycket ett uppsving med 2 procent.
En trend som pekas ut är att antalet verksamma tryckerier i Sverige sjunker med 10 procent årligen till följd av den konsolidering som sker i branschen.
Den exakta omfattningen och effekterna av coronapandemins andra våg, och i vissa länder den tredje, kunde inte uppskattas när den ”ekonomiska rapporten 2020” fastställdes. Dock står det klart att pandemin leder till till permanenta förändringar när det kommer till behovet av tryckta produkter. Brexit kommer också att få konsekvenser för den europeiska tryckeribranschen. Med hjälp av analysinstitutet Smithers Research Institute belyser Economic report 2020” hur de kommande månaderna och åren kan se ut. En slutsats är att pandemin nu skulle kunna påskynda trender som uppstod före pandemin. Detta är bland annat ett positivt tecken för etikett- och förpackningsindustrin. Rapporten behandlar också utsikterna för återhämtning på tryckmarknaden.
För den som vill gräva lite djupare i siffrorna och letar efter mer detaljerad information om produktspecifika trender eller utvecklingen i leverantörsbranschen, så finns den 180-sidiga ekonomiska rapporten om Intergraf tillgänglig. Rapporten är gratis för Intergrafs medlemsföretag. Icke medlemmar kan köpa rapporten för 290 euro plus moms i elektronisk eller tryckt form.
Intergraf representerar 21 medlemsförbund i 22 europeiska länder.
Text: Judith Grajewski/Claes Nordström, Översättning: Claes Nordström
Konica Minolta ställer ut på den digitala mässan Sign&Print Connect:
– Vi ser stor potential att sälja fler etikettskrivare, för den marknaden tror jag inte kommer att minska över lång tid framåt. Jag tror den kommer att växa, säger Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, berättar om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!