torsdag 21. januari – vecka 3
Visutechs säljchef Johan Gustafsson och vice vd Johan Lidström gläds åt antalet tryck ute hos sina HP Indigo-kunder. Foto: Pressbilder/Kollage
Vändningen kom i maj, när antalet tryck började gå uppåt igen. Förpacknings- och etikettområdet bjöd till och och med på en rekordmånad, meddelar återförsäljaren Visutech om sina nordiska HP Indigo-kunder.
Pandemin satte sina spår och det blev en tydlig dipp i antalet tryck under april månad. Men månaden därpå började det röra sig uppåt igen, skriver Visutech, återförsäljare av HP-Indigo i Norden, i ett pressmeddelande. Under hösten var antalet tryck tillbaka i takt med fjolåret, för att sedan visa på en uppåtgående trend.
I november månad trycktes det sammanlagt mer i Nordens alla HP Indigo-pressar jämfört med samma period 2019.
– Det är roligt att se att våra HP Indigo-kunder ökar igen, grattis till dem. Under november månad trycktes det närmare 150 miljoner tryck med HP Indigo-pressar bara i Norden och flera kunder gjorde all time high, säger Johan Gustafsson, säljchef på Visutech.
Företaget skriver att ökningen blev tydligast inom etikett- och förpackningstrycket, i flera fall över 25 procent. Dessa kunder märke heller inte av någon nämnvärd dipp under våren. Däremot var nedgången tydligare för civilgrafiska tryckerier, enligt Gustafsson:
– När det gäller det civilgrafiska området så är fortsatt en del kvar att hämta igen för de som jobbar med besöksnära kunder, exempelvis reklambyråer, medan online-tryckerier och de som jobbar med high-end-produkter och förpackningar hämtat sig väl.
Johan Lidström, vice vd på Visutech, framhåller att förändringsvilja hos kunder är viktigt trots en tid präglad av lågkonjunktur och den pågående pandemin.
– Det är nu det är rätt tid att ställa om, från stora analoga offsetpressar till flexibla och digitala offsetpressar. Allt för att möta dagens krav på kortare ledtider och flexibla volymer men med bibehållen offsetkvalitet och med en bättre lönsamhet.
Konica Minolta ställer ut på den digitala mässan Sign&Print Connect:
– Vi ser stor potential att sälja fler etikettskrivare, för den marknaden tror jag inte kommer att minska över lång tid framåt. Jag tror den kommer att växa, säger Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, berättar om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige