Bär i wellpapplådor med flerfärgstryck

Partnernätverket Metsä Boards Excellence Centre har tagit fram en modernare wellpapplåda för bär.  Foto: Metsä Board

– Förpackningens design använde inte vektorgrafik som normalt för bärlådor utan istället ett fotobaserat flerfärgstryck. Det var en extremt krävande process som förutsatte en bestruken vit kraftliner av hög kvalitet, säger Ville Laiho från DS Smith, som producerade förpackningen.

I ett partnernätverk där bland annat Metsä Board och DS Smith ingår har arbetat med att ta fram en modernare wellpapplåda för jordgubbar och andra bär. Resultatet blev en förpackning tryckt med processfärg och full HD-teknik.

Kraftliner och flerfärgstryck

Det fotobaserade flerlagerstrycket ger enligt Metsä Board en hög tryckkvalitet med klara färger och kräver inte lika mycket färgåtgång i tryckprocessen. Normalt annars är att använda vektorgrafik för förpackningens design.

– Wellpappen var en EB dubbelwell och tillverkad med MetsäBoard Pro WKL 175 gram per kvadratmeter som ytterliner, säger Ville Laiho hos DS Smith i ett uttalande.

Står emot fukt

Förpackningen har grönt ljus för direktkontakt med livsmedel. Förpackningen av färskfiber tål också variationer av luftfuktigheten bättre än förpackningar av returfiber, skriver Metsä Board.

Wellpapplådan skapades inom partnernätverket Metsä Boards Excellence Centre. Förutom DS Smith ingår även två ytterligare företag. Marvaco gjorde repron och Futupack kommer att leverera mindre kvantiteter till odlare i samarbete med DS Smith.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan tryckt elektronik bli framtidsområde för tryckerier

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, berättar om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: 

Så blir Connect-mässan

9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.

Publicerat av: