torsdag 21. januari – vecka 3
Onlineprinters börjar erbjuda skräddarsydda vikbara förpackningar via sin plattform. Foto: Pressbild
Nättryckeriet Onlineprinters utökar produktportföljen med vikbara lådor. Med en online-konfigurator ska kunderna nu kunna skräddarsy och beställa sina förpackningslösningar på nätet.
På Onlineprinters hemsida har kunder tidigare enbart kunnat beställa förpackningar i redan bestämda storlekar. Nu öppnar nättryckeriet för ett nytt sätt att skapa individuella vikbara förpackningar som kan beställas i små upplagor.
Genom en online-konfigurator kan kunden skräddarsy en förpackning i enlighet med dennes produkt. Till en början kommer Onlineprinters att erbjuda 14 typer av vikbara lådor. Till exempel lådor med uttagsbotten, med automatbotten, med insticksflik, kuddlådor, kartongetuier med mera.
Beställningsmängden måste lägst ligga på 100 exemplar. Anledningen till att upplagan kan vara liten är att tryckeriet kan producera med Lasercut-metoden, skriver nättryckeriet i ett pressmeddelande. Detta då de kan avstå från tillverkningen av en stansform.
Roland Keppler, vd Onlineprinters. Foto: Pressbild
– Kunder, som är intresserade av individuella förpackningar, sträcker sig från regionala producenter av specialiteter ända till storföretag. För oss är därför förpackningar ett viktigt strategiskt komplement till vårt sortiment, säger vd:n Roland Keppler.
Kunden har möjlighet att beställa ett provtryck av sin förpackning och den genomsnittliga produktionstiden av den färdiga ordern är åtta dagar, enligt Onlineprinters.
Konica Minolta ställer ut på den digitala mässan Sign&Print Connect:
– Vi ser stor potential att sälja fler etikettskrivare, för den marknaden tror jag inte kommer att minska över lång tid framåt. Jag tror den kommer att växa, säger Roy Spennare.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, berättar om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. januari, 2021
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige