Ny rapport: Stark efterfrågan på hållbara förpackningar i pandemin

Coronapandemin har inte vänt upp och ner på konsumenters syn på hållbara förpackningar, enligt en ny studie. Foto: DS Smith

En ny europeisk studie, som innefattar 9 000 människor i tolv länder, visar hur covid-19 påverkar köpvanor, beteenden och val av hållbara förpackningar.

Hållbara förpackningar har fortfarande hög prioritet för konsumenter trots den pågående pandemin. Det visar en ny studie från analysföretaget Ipsos Mori, beställd av förpackningsföretaget DS Smith. 9 000 människor i tolv europeiska länder, däribland nordiska länder som Sverige, Norge och Finland, tillfrågades i undersökningen som genomfördes mellan 24 september och 19 oktober i år.

85 procent av de tillfrågade skriver under på att de vill köpa produkter som använder så lite mängd förpackningsmaterial som möjligt. Nästan en tredjedel uppger att de till och med har slutat att köpa vissa varumärkesprodukter på grund av att förpackningen inte har varit hållbar. 64 procent kan tänka sig att förändra sina köpvanor om det minskar mängden förpackningsmaterial.

Fler handlar på nätet

E-handeln var på stark frammarsch redan innan pandemin, men vid perioden för undersökningen höll nästan två tredjedelar (68 procent) med om att de försöker undvika att gå till butiker och handla, för att istället sköta sina inköp på nätet. När de mottog sina e-handelsprodukter var det 48 procent som tyckte att de hade fått hem förpackningar som inte var hållbara. Och som en konsekvens av detta uppger drygt 1 av 5 konsumenter att de gick så långt att de till och med slutade köpa från vissa e-handelsföretag.

86 procent av de som deltog i undersökningen uppger att de handlar varor via nätet. 48 procent gör det i större utsträckning till följd av coronapandemin.

I Sverige, liksom många andra länder, anser 49 procent av de tillfrågade att det är viktigt att varorna är producerade inom landets gränser. 32 procent vill också se att de är producerade lokalt.

– Att detta har kommit så starkt är viktigt att se i kontexten av pandemin och hur det fortsätter vara av betydelse i relation till hållbarhet. Det är intressant, säger Alex Baverstock, forskningschef på Ipsos Mori

Svårt med begrepp

Vid inköp av livsmedel och hushållsprodukter i butiker uppger 38 procent att de tittar efter information om förpackningen såsom material och återvinningsbarhet. Termen cirkulär förpackning är numera ett vedertaget begrepp för branschen numera. Dock är inte begreppet lika bekant för konsumenterna.

– Vi frågade konsumenter om de hade kunskap om vissa termer, och en av dem var cirkulär förpackning. Men genomgående på marknaderna vi tittade på så var det bara 15 procent som visste om vad begreppet betydde. Det var högre i Finland och Tyskland, men absolut inte ett begrepp som konsumenter använder sig av.

Undersökningen visar också att hygien har fått ökad prioritet. Hela 57 procent säger att de tvättar händerna ordentligt efter att ha rört vid e-handelsförpackade produkter, och 30 procent kastar också förpackningarna snabbare. DS Smith understryker att det ökar behovet av synlig och enkel information om hur förpackningen ska återvinnas. Drygt en tredjedel av respondenterna uppger att de också tvättar av varor, exempelvis frukt och grönsaker som har varit förpackade i plast eller kartong. 12 procent undviker att köpa frukter och grönsaker i lösvikt utan förpackning.

Yttre förpackning viktig

Under presskonferensen när studien presenterades sa Wouter van Tol, hållbarhetschef på DS Smith, att han alltid varit intresserad av glappet mellan människors attityder och deras faktiska beteenden. Han säger att han alltid intar en skeptisk hållning, att människors attityder kanske är mer långtgående än deras faktiska beteenden. ”Självklart säger de ja om de får frågan om de bryr sig om hållbarhet.”, säger han.

Stefano Rossi, vd för DS Smith Packaging.

– Det ser man också ganska ofta i affärer. Om det är skillnad i pris på en vara, och den hållbara varan är något dyrare, så kanske inte folk köper den. Så när jag såg undersökningen så hade jag detta i bakhuvudet. En intressant förändring jag ser är människors beteende när de tar emot e-handelsförpackningar och ser den yttre förpackningen/sekundärförpackningen. Den är väldigt relevant. DS Smith ligger i framkant för att adressera lösningar för denna fråga och det är jag stolt över.

Omfamna hållbara förpackningar

Stefano Rossi, vd för DS Smith Packaging:

– Som ledande inom innovativa förpackningslösningar måste vi förstå hur konsumenternas attityder förändras för att bäst kunna tjäna våra kunder och samhället. Denna nya forskning avslöjar inte bara vad som har förändrats på grund av Covid-19, den visar också vilka prioriteringar som har varit viktiga och att hållbarhet fortfarande är i konsumenters medvetande i hela Europa. Återförsäljare och varumärkesägare måste omfamna hållbara förpackningar i en sådan här viktig tid för att säkerställa att de skördar miljö- och konsumentfördelar.

8 500 av respondenterna som deltog i undersökningen från länderna Storbritannien, Frankrike, Polen, Tyskland, Italien och Spanien, Belgien, Danmark, Finland, Nederländerna och Sverige var mellan 18 och 65 år. I Portugal tillfrågades 500 personer i åldern 18 till 55 år.

Fotnot: Studien, genomförd av Ipsos Moris på uppdrag av DS Smith, har namnet Sustainable packaging in a post-covid world.

 

 

En kommentar till “Ny rapport: Stark efterfrågan på hållbara förpackningar i pandemin”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så kan tryckt elektronik bli framtidsområde för tryckerier

Tryckeribranschen kan göra mer än kommersiella jobb, förpackningar eller affischer i storformat. Tryckt elektronik är en miljardindustri och blir alltmer i fokus, särskilt tryckta och flexibla sensorer. Matthew Dyson, teknikanalytiker på ID Tech Ex, berättar om vilka tryckeriföretag som skulle kunna dra nytta av denna utveckling, och vilken kunskap som krävs.

Publicerat av: 

Så blir Connect-mässan

9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]