Designskola säkrar tryckkompetens

Lars-Olof ”Lollo” Zetterqvist och Tommy Bonté har både blivit så kallade G7-experter. Foto: Brobygrafiska

Brobygrafiska har låtit två av sina anställda genomgå en G7-certifiering. Detta ska hjälpa varumärkesägaren att på ett enklare sätt säkra färgresultat mellan olika tryckmetoder. 

På designskolan Brobygrafiska i Sunne har Tommy Bonté, utbildare inom prespress och teknikansvarig, tillsammans med Lars-Olof Zetterqvist, utbildare inom tryck, nyligen blivit tilldelade titeln G7 Experter. Detta innebär att de är två av de första i Sverige som har genomgått en G7-certifiering, vilket intygats av organisationen Idealliance.

– Vi har genom denna certifiering framtidssäkrat Brobygrafiskas roll som ledande aktör och utbildare inom flexografisk tryckteknik, säger Tommy Bonté.

Så fungerar G7-metoden

Syftet med certifieringen och metoden G7 är att ge varumärkesägare ett enklare sätt att säkra ett visuellt liknande färgresultat mellan olika tryckmetoder, skriver Brobygrafiska i ett pressmeddelande. Detta går ut på att man ersätter en traditionell TVI-mätning med Lab-mätning av separat svart och kombinerad cyan, magenta och gul.

Mätningen jämförs sedan mot en universell kontrastkurva och gråbalans som återfinns i oberoende färgsystem – vilket kan liknas det mänskliga seendet. Till skillnad från traditionell mätning sätter denna ett värde på färgen som har blandats och är inte summan av det kvarvarande ljuset (densitetvärde).

Bakom certifieringen

Idealliance är en global ideell förening inom grafisk kommunikation, som arbetar med bland annat standardisering, teknisk forskning, utbildning och certifiering. Du kan läsa mer om organisationen och G7-certifieringen här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Rapport från årets upplaga av
Top packaging summit

Det är brådskande att minska matsvinnet. E-handeln skjuter i höjden och tuffa målsättningar för återvinning är både stora utmaningar och möjligheter framåt. Detta och mycket mer framkom på årets digitala version av förpackningskonferensen Top packaging summit.

Publicerat av: 

Digital förädling på förpackning ger prislyft

Enligt en undersökning är köpare villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling på CMYK-jobb. En chokladkartong med mixade effekter är ett typexempel för att skapa effektfull förädling med  planfolie, textur spotlack, taktil lack och hologram.

Publicerat av: 

DS Smiths Nordenchef: ”Tiden talar för våra produkter”

Ett år med pandemi och ökade klimatkrav. DS Smith agerade tidigt med investeringar vilket gör att de står väl rustade för e-handeln och livsmedelsbranschens behov av transportförpackningar, enligt Torbjörn Sagerström, DS Smiths vd i Norden.

Publicerat av: