Två etikettpressar till Sjöbo: ”Vi investerar för att vi fortsätter att växa”

Nordvalls Etiketts fortsätter att växa, enligt vd:n Patrik Jenemark. Foto: Pressbild

Nordvalls Etikett ser en kraftigt ökad efterfrågan på etiketter i stora volymer. Det möter Sjöboföretaget med att öka tryckkapaciteten. Två nya flexopressar ska ta plats i maskinparken runt årsskiftet.

Etikettföretaget i skånska Sjöbo utökar sin maskinpark med två flexopressar av märket Gallus Labelmaster. Nordvalls Etikett kommer därmed ha tre likadana maskinmodeller som står och producerar i anläggningen där de även har tryckteknikerna screen- och digitaltryck. Den första av de två nya tryckpressarna kommer att installeras i december 2020 och den andra i januari 2021.

Ser ökad efterfrågan

Bakgrunden till investeringen är att stå rustade för en kraftigt ökande efterfrågan på högbehandlade etiketter i stora volymer.

– Vi investerar för att vi fortsätter att växa och behöver utöka vår kapacitet, men också för att öka vår flexibilitet och fortsätta att möta kundernas krav på korta leveranstider, säger Nordvalls vd Patrik Jenemark, i ett pressmeddelande.

Kallfoliering och roterande stans

De två nya Gallus Labelmaster-pressarna kommer främst att trycka etiketter för läkemedels-, kosmetika-, livsmedels- och tillverkningsindustrin. Säkerhetsetiketter är ett annat område. Maskinlinjerna ska utrustas med enheter för flexo- och screentryck och det integreras också en kallfolieringsenhet och en roterande stans.

Den första flexopressen från Gallus installerades hos Nordvalls för drygt 1,5 år sedan. Foto: Pressbild

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Packbridge vd: Samarbete är vägen framåt

Marie Malmberg Lavsen summerar årets upplaga av Top packaging summit, blickar framåt och pekar ut vilka utmaningar hon ser för förpackningsbranschen framåt.
– För att få konsumenternas förtroende krävs transparens och samarbete i hela värdekedjan.

Publicerat av: 

Rapport från årets upplaga av
Top packaging summit

Det är brådskande att minska matsvinnet. E-handeln skjuter i höjden och tuffa målsättningar för återvinning är både stora utmaningar och möjligheter framåt. Detta och mycket mer framkom på årets digitala version av förpackningskonferensen Top packaging summit.

Publicerat av: 

Digital förädling på förpackning ger prislyft

Enligt en undersökning är köpare villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling på CMYK-jobb. En chokladkartong med mixade effekter är ett typexempel för att skapa effektfull förädling med  planfolie, textur spotlack, taktil lack och hologram.

Publicerat av: 

DS Smiths Nordenchef: ”Tiden talar för våra produkter”

Ett år med pandemi och ökade klimatkrav. DS Smith agerade tidigt med investeringar vilket gör att de står väl rustade för e-handeln och livsmedelsbranschens behov av transportförpackningar, enligt Torbjörn Sagerström, DS Smiths vd i Norden.

Publicerat av: