Slitstark och återanvändbar bärkasse

Den nya slitstarka bärkassen av kraftpapperet FibreForm.

Töjbar, återanvändbar och slitstark. Så beskrivs en ny bärkasse av kraftpapper från BillerudKorsnäs och AB Group Packaging.

Kraftpapperet som används i den nya bärkassen heter FibreForm är ett av de starkaste papperna i världen, enligt Veronica Fylkner, försäljningschef för Formable Solutions på Billerud Korsnäs.

– Det har funnits på marknaden ett tag och vi undersöker fortfarande dess fulla potential. Vi ser flera nya applikationer där FibreForm skulle kunna ersätta mindre hållbara material och lösningar, säger hon och tillägger att företaget arbetar målmedvetet för att minska mängden plast och aluminium i olika applikationer på marknaden.

Klarade 860 lyft

Enligt Veronica Fylkner har laboratorietester visat att den återanvändbara bärkassen kan återanvändas om och om igen:

– Vi testade en kasse tills den gick sönder och den varade i 43 cykler vilket motsvarar 860 lyft, och detta med en hög vikt på 16 kg. Vi kan verkligen slå fast att FibreForm är lämpligt för återanvändning i alla typer av väder.

Sålts i Storbritannien

AB Group Packaging, har sin tillverkning i Irland, Storbritannien och Spanien. Företaget säljer i dag bärkassen till flera stora stormarknader i Storbritannien. Dermot Brady, vd och grundare:

– Minska konsumtionen, återanvänd, återvinn – det är min vision om hur branschen ska fungera i framtiden. Vi ansvarar för varje produkt vi släpper ut på marknaden, alla bör vara förnybara. Vi vill ha noll negativt inflytande när vi producerar och använder våra produkter och vi är väldigt glada att kunna erbjuda den här produkten till marknaden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Rapport från årets upplaga av
Top packaging summit

Det är brådskande att minska matsvinnet. E-handeln skjuter i höjden och tuffa målsättningar för återvinning är både stora utmaningar och möjligheter framåt. Detta och mycket mer framkom på årets digitala version av förpackningskonferensen Top packaging summit.

Publicerat av: 

Digital förädling på förpackning ger prislyft

Enligt en undersökning är köpare villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling på CMYK-jobb. En chokladkartong med mixade effekter är ett typexempel för att skapa effektfull förädling med  planfolie, textur spotlack, taktil lack och hologram.

Publicerat av: 

DS Smiths Nordenchef: ”Tiden talar för våra produkter”

Ett år med pandemi och ökade klimatkrav. DS Smith agerade tidigt med investeringar vilket gör att de står väl rustade för e-handeln och livsmedelsbranschens behov av transportförpackningar, enligt Torbjörn Sagerström, DS Smiths vd i Norden.

Publicerat av: