Digitaltryckta etiketter i virtuellt showroom

Konica Minolta lanserar en plattform för ett virtuellt showroom för att skapa upplevelser för sina kunder i "det nya normala". Foto: Konica Minolta

Konica Minolta lanserar en plattform med ett virtuellt showroom för att skapa upplevelser för sina kunder i ”det nya normala”. Foto: Konica Minolta

Konica Minolta lanserar plattformen ”Virtual Showroom”, där besökare ska kunna spana in företaget tryckpressar.
– Detta nya sätt att presentera produkter online kommer att utvecklas ytterligare och expandera över tid, säger Konica Minoltas produktchef Morten Hegge. 

Morten Hegge.

Morten Hegge.

När avstånd ska hållas och personliga möten undvikas lanserar Konica Minolta ett virtuellt demorum. Enligt företaget ska det fungera som ett fullfjärdrat showroom som besökaren kan nå vare sig den befinner sig på arbetet eller i hemmet.

”Inte längre lika enkelt”

Att resa och besöka våra fysiska demorum är inte längre lika enkelt för våra kunder. Konica Minolta har därför investerat mycket resurser i att utveckla ett virtuellt demorum, säger produktchef Morten Hegge och fortsätter:

”Virtual Showroom” har utvecklats i linje med vårt nya tänkande om vad som är möjligt för våra kunder, och den första reaktionen har varit extremt positiv. Detta nya sätt att presentera produkter online kommer att utvecklas ytterligare och fortsätta att expandera över tiden.

I ett pressmeddelande skriver företaget att de trots satsningar på digitala lösningar, fortfarande tror på vikten av det fysiska mötet och personliga relationer när det kommer till försäljning av deras produkter.

Digitalpressen AccurioLabel 230 för att skriva ut etiketter är en av maskinerna som demonstreras i Konica Minoltas virtuella showroom. Foto: Konica Minolta

Börjar med tre produkter

I första hand kommer tre produkter inom kommersiellt- och industritryck att göras tillgängliga för potentiella kunder i företagets Virtual Showroom. Det gäller den tonerbaserade etikettpressen AccurioLabel 230, produktionsskrivaren som kör hög volymer AccurioPress C14000 och uv-pressen AccurioJet KM-1e.

Enligt Konica Minolta kommer fler produkter läggas till i utbudet i framtiden.

Boka demo

Kunder och potentiella kunder kan registrera sig till Virtual Showroom via en separat landningssida på Konica Minoltas hemsida. Tillsammans med en representant från Konica Minolta kan man sedan få en tredimensionell rundtur i ett showroom av med fokus på antingen kommersiellt tryck eller industritryck.

På plattformen finns också videomaterial med provtryck som lyfter fram specifika delar i tryckpressen. Med interaktiva element kan användaren titta på livekörningar av maskinerna, bläckfärger, pappersmatning och stapling och animerade körningar av maskinerna med pappersflöde.

Specialområden som också får fokus är inbyggd efterbehandling, den automatiska inspektionstekniken IQ-501 och företagets Dot Freeze-teknik för AccurioJet KM-1e.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Rapport från årets upplaga av
Top packaging summit

Det är brådskande att minska matsvinnet. E-handeln skjuter i höjden och tuffa målsättningar för återvinning är både stora utmaningar och möjligheter framåt. Detta och mycket mer framkom på årets digitala version av förpackningskonferensen Top packaging summit.

Publicerat av: 

Digital förädling på förpackning ger prislyft

Enligt en undersökning är köpare villiga att betala mellan 24 till 89 procent mer om det appliceras digital förädling på CMYK-jobb. En chokladkartong med mixade effekter är ett typexempel för att skapa effektfull förädling med  planfolie, textur spotlack, taktil lack och hologram.

Publicerat av: 

DS Smiths Nordenchef: ”Tiden talar för våra produkter”

Ett år med pandemi och ökade klimatkrav. DS Smith agerade tidigt med investeringar vilket gör att de står väl rustade för e-handeln och livsmedelsbranschens behov av transportförpackningar, enligt Torbjörn Sagerström, DS Smiths vd i Norden.

Publicerat av: