torsdag 14. januari – vecka 2
Färgtillverkaren Siegwerk går med i initiativet Holy Grail 2.0.
Siegwerk ansluter sig till Holy Grail 2.0 där över 85 företag i hela värdekedjan arbetar för att utveckla en teknik med digitala vattenstämplar på förpackningar. Tekniken syftar till att förenkla och effektivisera sorteringen och återvinningen av förpackningsavfall.
Enligt färgtillverkaren Siegwerk kommer de att bidra med sin expertis inom hållbara tryckfärger, lacker och tryckprocesser i initiativet Holy Grail 2.0. Tekniken går ut på att varje förpackning får en digital vattenstämpel. Den är inte synlig för blotta ögat, men innehåller speciella koder som detekteras och avkodas av en vanlig högupplöst kamera på en sorteringslinje. Baserat på kodernas information, exempelvis vilka typer av plast förpackningarna innehåller, så sorteras dem i sina rätta avfallsströmmar vilket ska leda till bättre sortering och återvinning av förpackningar i större skala.
Siegwerk skriver i ett pressmeddelande att den nya tekniken kommer att leda till en hög kvalitet på återvinningen vilket bidrar till en bättre cirkulär ekonomi och att förpackningsavfallet i större utsträckning kan återanvändas till att bli nya förpackningar.
Över 85 företag är knutna till Holy Grail 2.0.
– Vi är mycket stolta över att vara medlem i detta ambitiösa initiativ och ansluta oss till kända företag som The Coca-Cola Company, Kelloggs, Rewe Group och Tetra Pak. Det passar perfekt och har ett centralt inslag i våra mål för cirkulär ekonomi: inriktning på insamling och återvinning av all förpackning. Vi är övertygade om att vi måste omvandla industrin, från en linjär ekonomi till en cirkulär ekonomimodell. Det är viktigt att anamma digitala och smarta sätt att uppnå detta, säger Alina Marm, chef för Circular economy hub på Siegwerk.
Pack Sweden har tidigare berättat att Mondi, en global leverantör inom papper och förpackningar har satt igång att testköra tekniken med vattenstämplar i praktiken. Pilotprojektet Holy Grail drog igång 2016 med stöd av stiftelsen Ellen MacArthur.
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!