Långsiktigt tänk hos Antalis
– satsar alltmer på förpackningar

Antalis satsar fortsatt på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom. Allt enligt kommersiellt ansvarige Jonas Palmgren.

Mitt under besvärliga tider har Antalis fått ny huvudägare och därmed gott hopp för framtiden. Detta trots att pappersförsäljningen har dippat rejält i år. Vi har pratat med Jonas Palmgren om marknaden och framtiden.

Jonas Palmgren har levt många år i pappersvärlden. I dag är han kommersiellt ansvarig  för Antalis i Sverige och följer de olika marknaderna på dagsnivå. Han berättar att andra kvartalet i år var besvärligt, när pappersförbrukningen i Sverige sjönk med runt 40 procent. Sedan har det lättat men bedömningen är ändå att det under årets sista kvartal kommer att vara 15-20 procent ner jämfört med ett år tidigare.

– För oss på Antalis har det varit både lättnad och bekymmer. Vår huvudägare har varit franska Sequana. De gick i konkurs 2019, så även om Antalis hela tiden varit lönsamt, så har vi styrts av konkursförvaltare. Därför var lättnaden stor när japanska KPP gick in och köpte tre fjärdedelar av Antalis. Nu har vi fått en långsiktig ägare med en stabil ekonomi, konstaterar Jonas Palmgren.

 

Kom in i fel fas

Antalis kom annars in i corona med helt fel fas. I början av året strejkade de finska pappersbruken och det var svårt att få fram papper. Därför lade Antalis rejäla beställningar på bruk nere i Europa. Detta levererades sedan under andra kvartalet, samtidigt som marknaden tvärnitade.

– Efter första kvartalet hade marknaden minskat 11 procent. Slår man ihop hela första halvåret i år, så var minskningen 27 procent. Det berättar hur hård inbromsningen var under andra kvartalet. Kontorssidan minskade även de men där ligger marknaden mer i en nivå av minus 15 procent.

Siffrorna för tredje kvartalet har inte kommit ännu, men alla räknar med att de är något bättre än andra kvartalet och för tredje kvartalet beräknas tappet bli runt 25 procent. Men de procenten riskerar å andra sidan att bli borta permanent. Kommer man att kompensera sig med prisökningar?

– Det är de stora bruken som styr prissättningen. Jag tror inte vi ska räkna med en större prishöjning. Även om det nu försvinner bruk på löpande band, så finns det fortfarande en överkapacitet i Europa som helhet.

 

Bättre för Viscom

Även Antalis affärsområde Viscom (visuell kommunikation) hade ett tufft andra kvartal. Då hade första kvartalet ändå varit väldigt bra. Men de traditionella Viscom kunderna inom sport, mässor och event har alla lyst med sin frånvaro. Visst har man kunnat trycka klistermärken och skära plexiglas till butiker, men det kan ju aldrig kompensera det stora tappet.

– Ingen har vågat investera. Det finns maskininvesteringar som vi diskuterade med kunder i början av året, men som bara skjuts på framtiden. Vi utnyttjar tiden till att stärka vår kompetens och vässa vårt erbjudande i form av material. Vi har nu ett bra lager med vinyler och andra material.

 

Packaging

Förpackning är det område som påverkats minst av corona.

– Det har gått bra och går fortsatt bra för oss, säger Jonas Palmgren och fortsätter:

– Men även här varierar det. Vi har kunder som har fördubblat sin produktion, beroende på att de arbetar med exempelvis livsmedel eller e-handel. Sedan har vi andra, som arbetar med industriförpackningar, där det varit mer stilla.

– Men vi ökar vårt sortiment, anställer mer personal och blir fler som dedikerat arbetar med vår förpackningsdel. På sikt tror vi på Viscom men när det gäller förpackning, så ser vi tillväxt här och nu. Och sett till hela Europa så är Antalis den största förpackningsgrossisten.

Jonas Palmgren konkluderar med att säga att Antalis fortsatt satsar på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Livsmedelsföretagets nya mål: Samtliga förpackningar ska bli återvinningsbara

Nordiska kött- och måltidsproducenten HK Scan sätter upp nya hållbarhetsmål. Senast 2025 ska samtliga förpackningar vara återvinningsbara. Och jämfört med fjolåret är planen att reducera förpackningarnas klimatavtryck med 20 procent och minska plastanvändningen med 20 procent.

Publicerat av: 

Färgtillverkare går med i initiativ för bättre återvinnning av förpackningar

Siegwerk ansluter sig till Holy Grail 2.0 där över 85 företag i hela värdekedjan arbetar för att utveckla en teknik med digitala vattenstämplar på förpackningar. Tekniken syftar till att förenkla och effektivisera sorteringen och återvinningen av förpackningsavfall.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]