DS Smith lägger fram ny hållbarhetsstrategi

Reducerade koldioxidutsläpp och minskad vattenförbrukning är några av de uppsatta målen i förpackningskoncernen DS Smiths hållbarhetsstrategi.

Den nya visionen för hållbarhet heter Now and Next. Det är en strategi upplagd i två delar som tar sikte på att nå ambitiösa åtaganden och mål för nästa decennium.

Förpackningstillverkaren DS Smith fortsätter sin resa globalt för att växla om till cirkulär ekonomi med samarbetspartner som myndigheter, kunder, nätverk och influencers. Fokus ligger på att reducera koldioxidutsläpp, skydda den biologiska mångfalden och minska vattenförbrukningen.

Minska koldioxid och plast

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith, kommenterar hållbarhetsstrategin i ett pressmeddelande:

– När vi svarar på den föränderliga värld där vi lever och verkar är det avgörande att vår strävan att omdefiniera förpackningar fortsätter att placera cirkuläritet i hjärtat av vår verksamhet. Vår nya strategi gör det möjligt för oss att gå längre än att bara ha en stark cirkulär affärsmodell för att leverera mer cirkulära lösningar för våra kunder och ett större samhälle – att ersätta problemplast, ta bort koldioxid från leveranskedjor och tillhandahålla innovativa återvinningslösningar.

Miles Roberts, koncernchef för DS Smith,

Ska nå fyra milstolpar

Flera uppsatta mål finns i den upplagda strategin som sträcker sig tio år framåt.

År 2023 börjar tillverkningen av 100 procent återanvändningsbara eller återvinningsbara förpackningar. Och målet 2030 är att alla bolagets förpackningar ska kunna återvinnas eller återanvändas.

Till 2025 kommer fiberanvändningen för nya förpackningslösningar optimeras för enskilda försörjningskedjor till 100 procent. 2030 är målet 2030 ska fiberanvändningen vara optimerad i alla leveranskedjor.

Ett tredje åtagande är att minska avfallet och föroreningar med cirkulära lösningar. År 2025 ska DS Smith ha tagit bort en miljard produkter med det de kallar problemplast från butikshyllorna. Samtidigt ska transporterna minska med 250 000 färre lastbilar. Vidare ska företaget samarbeta med partner för att hitta förpackningslösningar som är svåra att återvinna. År 2030 är siktet inställt på att ha förpackningar och återvinningslösningar som möjliggör en cirkulär ekonomi, genom att ersätta all problemplast, minskat kundernas koldioxidavtryck, och eliminera konsumenternas förpackningsavfall.

Utbildar all personal

Den fjärde punkten handlar om utbildning. År 2025 ska alla anställda inom DS Smith globalt vara engagerade i den cirkulära ekonomin. Fem år senare räknar man med att direkt ha engagerat fem miljoner människor i cirkulär ekonomi och i en cirkulär livsstil.

DS Smith meddelade i augusti i år att de uppnått flera av sina uppsatta miljömål.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Livsmedelsföretagets nya mål: Samtliga förpackningar ska bli återvinningsbara

Nordiska kött- och måltidsproducenten HK Scan sätter upp nya hållbarhetsmål. Senast 2025 ska samtliga förpackningar vara återvinningsbara. Och jämfört med fjolåret är planen att reducera förpackningarnas klimatavtryck med 20 procent och minska plastanvändningen med 20 procent.

Publicerat av: 

Färgtillverkare går med i initiativ för bättre återvinnning av förpackningar

Siegwerk ansluter sig till Holy Grail 2.0 där över 85 företag i hela värdekedjan arbetar för att utveckla en teknik med digitala vattenstämplar på förpackningar. Tekniken syftar till att förenkla och effektivisera sorteringen och återvinningen av förpackningsavfall.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]