Skarpt test med ny teknik för återvinning av förpackningar

Ny teknik testas hos Mondi som ska förbättra sorteringen och återvinningen av förpackningsavfall.

Den globala leverantören inom papper och förpackning, Mondi, är igång med att testköra en ny metod med digitala vattenstämplar för att underlätta sortering av förpackningsavfall.

Förpackningstillverkaren Mondi gick tidigt med i projektet Holy Grail tillsammans med över 85 företag i hela värdekedjan för att utveckla en teknik med digitala vattenstämplar på förpackningar. Tekniken syftar till att förenkla och effektivisera sorteringen och återvinningen av förpackningsavfall.

Återvinning i större skala

Projektet har nu uppdaterats till HolyGrail 2.0 och Mondi har satt igång att testköra tekniken i praktiken. Tekniken går ut på att varje förpackning får en digital vattenstämpel. Den innehåller speciella koder som detekteras och avkodas av en vanlig högupplöst kamera på en sorteringslinje. Baserat på kodernas information sorteras förpackningar i sina rätta avfallsströmmar och leder i en större skala till bättre sortering och återvinning av förpackningar.

Vattenstämpeln är inte synlig för blotta ögat. Metoden Det är mer exakt än konventionella sensorer, exempelvis nära infraröd spektroskopi, som inte lika pålitligt kan identifiera förpackningar som består av flera material, enligt Mondi.

”Ökar värdet på avfallet”

Graeme Smith, hållbarhetschef för Mondis produkter, säger att de ser behovet av att sortera och separera förpackningsavfall som en del av en cirkulär ekonomi:

– Digitala vattenstämplar har potential att göra detta till verklighet. Förbättrad återvinning ökar värdet på förpackningsavfallet, ökar insamlingsgraden och gör det till en värdefull kommersiell resurs för framtiden.

Mer info om förpackningen

Enligt Mondi öppnar de digitala vattenstämplarna också för andra möjligheter. Exempelvis kan konsumenter med hjälpa av smarta telefoner och en app få information om förpackningen och hur man återvinner den. Varumärkesägare i sin tur kan förse koderna med produktinformation och andra budskap.

Pilotprojektet Holy Grail drog igång 2016 med stöd av stiftelsen Ellen MacArthur.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *