Front Pacs vd: ”Du ska attrahera alla sinnena”

Martin Enocson, vd på Front Pac säger att de försöker tänka nytt i coronatider. Flera nya förpackningslösningar har utvecklats under året. Foto: Claes Nordström

När coronasmittan slog till valde Arlövsbaserade Front Pac att möta inbromsningen i ekonomin med optimism och påhittighet utifrån sin befintliga produktion. De kör på i samma regi, men har samtidigt utvecklat smarta förpackningskonstruktioner för restauranger och vårdinrättningar.

Wellpapp- och kartongkonverteraren Front Pac levererar förpackningar till hela världen från Arlöv utanför Malmö. Målet för innevarande år var att spräcka 300-miljonersvallen i omsättning samtidigt som företaget har expansionsplaner på lut. Det målet ligger i högsta grad kvar, enligt vd:n Martin Enocson. Dock, när nu ekonomin har bromsat in, så lär det ta lite längre tid. När coronaviruset nådde Europa började företaget gnugga sina geniknölar, tänka nytt, och ta fram nya produkter istället för att bara försöka rida ut stormen med det de producerar till vardags.

– Det är väl det som är det roliga med oss. Vi väljer att inte se på det här som orostider, utan vi ser på det som en biljett. Nu kanske man inte ska säga så för det drabbar oss självklart också, och jättemånga andra. Men istället får man bara acceptera att när vissa marknader inte köper, ja då får man hitta andra lösningar, säger han och tillägger att känningarna till följd av coronans utbredning var som störst när industrin tvärstannade.

– Ungefär i mars och april hade vi vår dipp, men sedan kom vi igång igen. Vi kanske inte är riktigt uppe på de nivåerna vi hade tänkt att vara, men vi klarar oss och har hyfsad beläggning.

Förpackningar till industrin

Front Pac är traditionellt stora på förpackningar till fordons- och tillverkningsindustrin med allt från industriartiklar, skruvar och kullager.
– Vi producerar egentligen till alla som är måna om sitt varumärke. Ett kullager kanske inte hamnar ute i en butikshylla, men har du ett starkt varumärke så vill du ändå lyfta fram varumärket med en bärkraftig och kvalitativ förpackning som ska levereras till hela världen.

 

 

En annan stor del av försäljningen är inom dryckessegmentet. Mycket handlar om att ta fram premiumförpackningar till vin- och spritaktörernas varumärken. Front Pac gör exempelvis mängder med wellförpackningar till boxviner:

– Där har vi sett ett uppsving under coronatiden. Folk handlar mer på Systembolaget än att gå ut på restauranger och barer, vilket har gjort att bag in box-vinerna har ökat. Juni var en bra sommarmånad och det lär augusti och september också vara.

Att köpa bag in box-vin är vanligt i Sverige men inte överallt i Europa. Men Enocson ser en ökning.

– Det växer, vi ser en tillväxt på kontinenten nu också. Vi hade nästan gått åt andra hållet i Sverige, men nu under corona så har konjunkturen svängt igen. Det handlar i stort om hur dyra viner man köper.

Plastdebatt förändrar marknaden

Debatten om plastens vara eller icke vara var en het potatis redan i fjol. Martin Enocson säger att Front Pac hade förhoppningar på att 2020 skulle förändra marknaden på allvar.

– Det var otroligt många företag som drog igång projekt för att minimera plasten i förpackningarna, eller byta ut plasten till annat material. Men sedan kom coronaviruset. Planerna har inte förändrats, men de har ju skjutits fram i alla fall.

– Vi tror att när man återgår till ett mer normalt schema så kommer de här projekten att komma igång med full fart igen.

Front Pac gör massor med wellförpackningar för boxviner som kommer med folieringar, präglingar eller känslan av annan struktur än papper. Foto: Pressbild

Flera nya lösningar

Front Pac har dock inte varit sysslolösa under året. Sign&Print har tidigare berättat om företagets nya take away-låda. Den kommer i en standardmodell men går också att anpassa till olika varianter efter kundens önskemål och med tryck. Martin Enocson säger att den har blivit populär och olika restauranger har börjat använda den i cateringsyfte. Åtskilliga tusen lådor har producerats.

– Just nu för vi diskussioner med en stor hamburgerkedja som också vill börja använda den. De ser fördelar med att maten hålls varm bra i en wellpapplåda.

En annan produkt föddes ur frågeställningen; Hur kan vi använda vårt kunnande för att ta fram ett fungerande visir? Det mynnade ut i ett samarbete med Oppboga Bruk – ett visir i kartong och plast.

– Det är lite unikt. Det finns många exempel på visir som använder sig av tjock plast. Vi använder istället papper som en bärare med en mycket tunnare plastfilm på som ändå uppnår samma skydd. Visiret är godkänt att användas nu under covid-19 enligt arbetsmiljö- verkets föreskrifter.

– Visiret är väldigt kostnadseffektivt, vi kan leverera dem för drygt en euro per styck vilket gör att det är väldigt attraktivt till allt från hemtjänst till andra typer av verksamheter.

Det här är ämnat för dem som springer mellan många olika patienter och vårdtagare. Försäljningen drog igång i början av sommaren. I dagsläget används den ute i några enstaka kommuner.

– Vi tittar inte bara på Sverige utan vi går även utanför Sveriges gränser.

– Det är väl det som corona har aktualiserat – hur vi skapar nya marknader. Det är inget ben som vi brukar stå så tungt på, utan det handlar mer om våra kreativa tankar som har tagit fart.

Produkt för pizzerior

Ett tredje sådant exempel, som ligger i linje med lösningar för att fasa ut plasten, kom till på den lokala pizzerian:

– Vi satt och käkade pizza till lunch och började diskutera att ofta när man köper fler än en pizza så får man dem i en plastpåse. Så vi tog fram ett pizzasvep i kartong som gör att man enkelt kan bära hem upp till fyra pizzor. Pizzorna hålls på plats och du har samtidigt ett handtag för att kunna bära dem. Samtidigt får du en produkt som är miljöriktig och gör att man frångår plastpåseskatten.

 

Beläggningen i produktionen har ökat efter att företaget såg en viss nedgång i mars-april. Foto: Claes Nordström

Martin Enocson pekar ut två saker som varumärkesägarna efterfrågar avseende förpackningens utseende.

– Dels den cirkulära ekonomin, att rent materialmässigt ersätta plasten med kartongförpackningar för att kunna återvinna förpackningarna. Dels att synas i butiken med folieringar, präglingar eller att ha ett material med struktur som ger en annan känsla än ett slätt papper. Det kan vara till exempel linneprägligar eller en annan typ av präglingar.
Enocson säger att matta ytor är väldigt populärt, exempelvis på bag in box-lådor.

– Vi har köpt mycket med ögonen, men fingrarna är också mycket viktiga. Nuförtiden vill du ha en viss känsla när du tar i förpackningen. Och det får du med en matt yta men så kanske du har en foliering eller blindprägling också. Så det är egentligen kontrasterna du är ute efter. Du ska attrahera alla sinnena.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *