Etikettryckeriet som bygger broar

Nordvalls vill göra rådgivningen enklare genom att utbilda kunden. Foto: Pressbild

Nordvalls Etikett satsar på att dela med sig av sin hundraåriga kunskap till sina kunder för att öka förståelsen för etiketten. – Utmaningen för kunden ligger i att förstå att etiketten är en del av produkten och att man inte bör spara den till det sista steget, säger marknadschefen Linnea Vikbrant.

– Det finns mer att tänka på än vad man kan tro när det kommer till att ta fram en etikett, menar Linnea Vikbrant på Nordvalls i Sjöbo. De senaste åren har tryckeriet arbetat hårt för att bli ännu mer kundinriktade och för att öka kunskapen om etiketter bland kunderna.

– Det har hänt en del hos oss det senaste året. Vi har skalat upp vårt kundfokus med bland annat en ny hemsida och en ny chatt som jag tycker mig se prestera riktigt bra. Vi är mer kundtillvända, det ska vara enkelt att komma i kontakt med oss och förstå vad vi gör. Det vi gör ska vi helt enkelt göra ännu tydligare.

Företaget har i många år arrangerat ”Etikettskolan” – en utbildningsdag där de lär ut om hur man kan tänka kring etiketter. I februari 2020 lanserade de även ”Etikettfrukost” i Malmö, som de endast hann hålla en gång innan coronaviruset bröt ut.
Utmaningen som finns i dag är nämligen att få kunden att förstå att etiketten är en del av produkten. Därför är det inte heller en bra idé att lämna etiketten till det sista steget i produktutvecklingsfasen.

– När man har kommit så långt att man är klar med allt annat så tänker man att man behöver en etikett. Då blir det lätt att man bjuder in till problem och svårigheter för sig själv – och för tryckeriet. Vi vill gärna komma in så tidigt som möjligt för då kan vi tillsammans skapa en riktigt bra etikett.

– Jag tycker det är roligt att man kan se våra etiketter ute i dagligvaruhandeln, att våra kunder växer med oss, det gör mig stolt. De lägger fler och fler varumärken hos oss och att det är välkända varumärken. Linnea Vikbrant, marknadschef på Nordvalls Etikett. Foto: Pressbild

– Som ny produktansvarig på ett företag kan du behöva introduceras i vilka utmaningar det finns med etiketter och då finns Etikettfrukost, berättar Linnea.

Delar kunskap på nätet

I samband med coronapandemins utveckling och svårigheterna med att hålla fysiska event som kom med det, lanserade tryckeriet även en digital version på Youtube, för att hjälpa och utbilda ännu fler, Nordvalls Etikettskola. Hittills ligger tre avsnitt uppe om funktion, material och konstruktion där tryckeriets prepress-medarbetare i Sjöbo ger sina tips och råd.

– Man behöver göra rådgivningsbiten enklare genom att utbilda kunden. Det finns vissa delar som kan vara bra att definiera innan man vänder sig till tryckeriet. Först måste kunden förstå vad vi behöver från dem, sedan samla sitt produktteam och titta på vad det är för produkt, vad målet är med den och hur man ska integrera etiketten i förpackningslösningen för produkten. Antingen kan man göra detta själv eller tillsammans med tryckeriet. Det behöver vi som tryckeri bli bättre på, att tala om för kunderna vad vi behöver och vad de behöver tänka på.

 

Vill vara med tidigt i processen

I dag finns det ett stort utbud av taktila effekter och andra specialeffekter som kan få etiketten att sticka ut lite extra på hyllan eller skapa den där specifika känslan när kunden håller produkten i handen. Enligt Linnea finns det också en del pengar att spara.

– Du kan göra så otroligt mycket med en etikett att det är synd och skam att lämna den till sista steget. Det blir ofta onödigt dyrt och komplicerat många gånger och det är mycket som ska fungera – din appliceringsutrustning ska fungera med materialet och så vidare. Så som kund tjänar man mycket på att koppla in tryckeriet tidigt i produktutvecklingsfasen.

Nyfikenhet kring miljösmarta material

Nordvalls är numera FSC-certifierat, ett certifikat som ges av Forest Stewardship Council som är en oberoende, internationell medlemsorganisation. Detta betyder att de numera kan erbjuda en rad olika miljösmarta alternativ för sina kunder.

– En FSC-certifiering är en ganska omfattande process som har pågått hos oss under ett halvår för att säkerställa alla våra processer. Men det är kul för nu kan vi erbjuda dessa material, berättar Linnea och fortsätter:

– Man är nyfiken på miljösmarta material i dag och man märker att det finns en mognad för att ta de diskussionerna. Kunderna förväntar sig att vi kan erbjuda detta och har kunskap kring vilka vägar de kan ta. Det finns ett stort sug efter kunskap vilket också visat sig genom att vi brukar ha en god uppslutning på etikettskolorna.

Mikrobryggerier är en växande kundgrupp.

När det gäller miljösmarta lösningar är det dock helheten som är viktig, menar Linnea. Beställer du ett helt träbaserat etikettmaterial och adhesiv men sätter det på en petflaska så är miljövinsten förlorad. Det handlar alltså om att kunna återvinna hela produkten i ett. Så finns möjligheten att använda ett träbaserat etikettmaterial på en träbaserad flaska, då blir effekten något helt annat. Ett annat område där nyfikenheten på etiketter är stor är bland mikrobryggerier. Det är en växande kundbas, berättar Linnea.

– Många mikrobryggerier vänder sig till oss för det finns ett stort intresse för material, design och ett intresse för den trycktekniska kompetens som vi har. Vi får ofta kommentarer som ”jag vill ha en sandpapprig yta, hur kan vi skapa den?” eller ” vi vill ha nio färger” varpå vår trycktekniska rådgivare kan komma tillbaka med att det räcker med fyra för att uppnå samma effekt. Det är jättekul att möta de som verkligen brinner för sin produkt.

Etiketter speglar viruskris

I takt med att coronaviruset spridit sig som en löpeld genom länder världen över har även Nordvalls påverkats likt så många andra företag – däribland tryckerier. I början av pandemin när alltfler valde att bunkra vissa livsmedel före andra, speglade detta Nordvalls produktion.

– Det har varit mycket med handdesinfektion just nu men inom livsmedel händer det väldigt mycket. Det kommer in många nya produkter. I början av pandemin bunkrade många vissa typer av livsmedel och det såg vi direkt genom ökade orderingångar.

För tryckeriet har det varit svårt att få iväg leveranserna i tid eftersom materialleveranserna till tryckeriet har varit försenade.

– Det har varit tufft att få material i tid, vilket har drabbat alla tryckerier jämlikt. Vi har inte kunnat garantera leveranstider längre och det är jättetråkigt. Men det har också fört en del positivt med sig för oss.

Med det menar Linnea att de har börjat tänka digitalt först. Till exempel ser de numera annorlunda på kundmöten. Det viktiga är värdet och nyttan, inte att fysiskt vara på plats. De har också, vilket speglar deras initiativ på Youtube, börjat se det positiva med att förmedla kunskap och utbildning digitalt.

– Vi har fått jättemycket visningar, och då har vi inte ens förmedlat information om utbildningarna till alla våra kunder än. Det fysiska mötet kommer aldrig konkurreras ut men det har fått ett bra komplement nu med digitala verktyg vilket jag tycker är väldigt positivt.

Etiketter är komplexa ting. Iallafall om man är insatt i allt arbete som går in i att ta fram en bra etikett, menar Linnea Vikbrant.

Flera uppköp kan komma

I framtiden är det inte omöjligt att Nordvalls kommer expandera ytterligare på marknaden. Så sent som i mars 2020 köpte de ett engelskt tryckeri, Watermill Press. Det blev företagets första uppköp utanför de svenska gränserna.

– Det är ett välskött tryckeri som än så länge inte har påverkats jättemycket av att de har en svensk ägare eftersom vi inte har haft möjlighet att besöka dem på plats än. Detta på grund av covid-19. De har en liknande kundmix som oss men jag tror att vi har mycket att lära av varandra, berättar Linnea Vikbrant och avslutar med:

– Sen är vi fortfarande intresserade av att växa med lönsamhet så vi tittar på andra möjligheter också.

 

Om Nordvalls

Nordvalls Etikett består av två produktionsenheter i Sverige med huvudkontor i Sjöbo. I Kungälv produceras framför allt etiketter i större volymer, ofta utan tryck eller med enklare tryck. I Sjöbo trycks främst högprofilerade etiketter med flexo-, screentryck eller digitaltryck.

I dag har företaget en blandad kundmix, som livsmedelsföretag inklusive dryckesföretag, skönhetsprodukter, läkemedelsbolag, tobaksföretag, trä- och pappersmassabruk med mera.

Nordvalls omsatte cirka 300 miljoner kronor (2019) och är en del av Possehl Group som omsatte 4,1 miljarder euro (2019). En normalorder skiljer sig mycket åt beroende på vem kunden är, berättar Linnea Vikbrant.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *