torsdag 14. januari – vecka 2
Tetra Pak och Lunds Universitet fördjupar samarbetet inom förpackningsproduktion.
Förpackningslogistik, livsmedelsteknik och förpackningsmaterial. Lunds universitet och förpackningsjätten Tetra Pak fördjupar sitt samarbete inom dessa ämnen de kommande fem åren.
Ett femårigt avtal har ingåtts mellan Tetra Pak och Lunds Universitet. Det långsiktiga samarbetet ska ge ökad kompetens inom olika fokusområden och främja innovativa strategier för hållbara produkter, företag och samhälle. Målet är att skapa nya branschakademiska utvecklingsmöjligheter, skapa en plattform för utbyte mellan studenter och yrkesverksamma, och dela med sig av resurser och kompetenser och utforska nya möjligheter.
Laurence Mott, vice vd för utveckling och teknik hos Tetra Pak säger i ett pressmeddelande att ett nära samarbete mellan industrin och akademin är en viktig del av Tetra Paks innovationssatsningar.
Laurence Mott på Tetra Pak.
– Partnerskapet med Lunds universitet ger Tetra Pak tillgång till banbrytande akademiska kompetenser och kommer att skapa nya möjligheter för både personal, studenter och Tetra Pak-anställda.
Torbjörn von Schantz, rektor på Lunds universitet.
– Vi är glada över att formalisera detta avtal. Tillsammans kan vi ta itu med några av de grundläggande utmaningar som vår bransch står inför och i slutändan bättre stödja våra kunder och konsumenter globalt.
Torbjörn von Schantz, rektor vid Lunds universitet:
– Tetra Pak är en viktig strategisk partner och vi har samarbetat i många år. När vi nu fördjupar, breddar och formaliserar detta samarbete ser vi ännu större möjligheter att utveckla ypperlig forskning , kunskap och innovationer tillsammans, samtidigt som regionens attraktivitet stärks.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. augusti, 2020
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige