fredag 15. januari – vecka 2
Svenskar är duktiga på att återvinna, men inte helt konsekventa när hushållssoporna ska kastas, visar undersökningen Återvinningsbarometern.
Hushållens återvinning är det inget större fel på. Däremot slängs fortfarande 1 av 5 förpackningar i hemmets vanliga hushållssopor, visar FTI:s årliga Sifo-undersökning.
Återvinningsbarometern, är en årlig Sifo-undersökning som genomförs på uppdrag av Förpacknings– och Tidningsinsamlingen (FTI). I år visar undersökningen att 97 procent av svenska befolkningen återvinner sina förpackningar och tidningar.
Men samtidigt framkommer det att 20 procent av förpackningarna fortfarande kastas i hemmets hushållssopor. Förklaringen? Anledningarna uppges vara att att man har begränsat utrymme för källsortering, med sorteringskärl i hemmet, och att det är enklare att slänga allt i hushållssoporna. 24 procent av Sveriges invånare uppger att det är enklare att slänga förpackningar i hushållssoporna, som orsak till att de inte återvinner mer.
Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.
– Om man slänger sina förpackningar i soppåsen eldas de upp och har ingen möjlighet att återvinnas och bli till nya produkter. Men varje förpackning gör skillnad och trots att Sverige är ett av Europas främsta länder när det kommer till återvinning, så behöver vi bli ännu bättre. Våra tidigare undersökningar visar att återvinning är något som engagerar många och vi är jätteglada att detta även bekräftas i Återvinningsbarometern 2020, säger Veronica Foberg Gustafsson, kommunikationschef på FTI.
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
Väldgt intressant!