söndag 17. januari – vecka 2
DS Smith och Multivacs förpackningslösning Eco Bowl.
DS Smith och Multivac är i ett samarbete för att designa och producera Eco Bowl – en wellpapplösning för färska livsmedel som redan har testats på marknaden.
En innovativ lösning för färska livsmedel i modifierad atmosfärisk förpackning baserad på wellpapp. Så beskriver företagen DS Smith och Multivac sitt strategiska partnerskap kring förpackningslösningen Eco Bowl. Samarbetet har inletts för att säkerställa maximal skalbarhet av Eco Bowl-lösningen för livsmedelsproduktion och detaljhandelskunder i hela Europa.
Företagen har satsat på att undgå överemballering och att göra det enkelt att källsortera Eco Bowl. Täckfolien kan tas bort och wellpappbrickan lämnas till återvinning.
Förpackningen är designad för att köras i Multivacs termoformningsmaskiner och trågförslutare. Enligt företagen blir hållbarheten jämförbar eller till och med förbättrad jämfört med konventionell kontrollerad atmosfärförpackning av färska livsmedel.
Eco Bowl har redan testats på marknaden av den tyska växtbaserade köpttproducenten Amidori. Enligt Marc Chiron, Sales, marknads- och innovationschef för Packaging på DS Smith valde de Eco Bowl under 2019.
– Vi är glada över att se den framgång Amidori har haft med ECO Bowl, och detta är ett bra exempel på de fördelar kunderna kan skörda när de välja att implementera denna nya generation av förpackningsinnovationer i sina leveranskedjor.
– Innovationen bakom Eco Bowl visar framstegen som DS Smith tar för att påskynda hållbara initiativ i branschen, och genom vårt partnerskap med Multivac är vi engagerade i att driva cirkulära ekonomier i större skala.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 11. juni, 2020
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige