Förpackningstrender att ha koll på

Foto: Pressbild

Orkla spanar kring vilka trender som pågår inom förpackningsområdet. Klimatsmart, biobaserad plast och mindre portionsstora förpackningar är i ropet, enligt livsmedelskoncernen.

Förpackningen har stor betydelse för dagligvaror. Den ska delge konsumenten information om produkten, skydda maten eller hygienartikeln, men även vara säljande och attraktiv i konsumentens ögon. Miljöaspekten är en annan del. Livsmedelskoncernen Orkla skriver att de arbetar hårt för att utveckla klimatsmarta förpackningar, sett till hela produktens livscykel. De listar tre saker som pågår just nu inom förpackningsområdet.

Biobaserad plast

En trend är biobaserad plast, plastmaterial som helt eller delvis är tillverkat av förnyelsebar råvara. Det kan till exempel vara majs, socker, potatis, restprodukter och avfall. Företaget lyfter fram tallolja, en restprodukt som används till plasttillverkning och är en biprodukt i skogsnäringen. Orkla konstaterar även att återvunnen plast fortfarande är det mest klimatvänliga.

Mindre portionsstora förpackningar

En annan punkt är storleken på förpackningen att den är lagom stor för ändamålet. Orkla pekar ut att klimatsmarta förpackningar kan innebära mindre, portionsstora, förpackningar. Företaget hänvisar till en nyligen publicerad studie från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, där forskarna tittat på matsvinnet i svenska hushåll. Studien visar att mat som förpackats i storpack ofta slängs då maten hinner bli dålig.

Lättviktiga förpackningar

Förpackningens vikt är en tredje trend. Orkla menar att så kallad lättviktsglas och lättviktsplast allt oftare används i förpackningar, vilket gör att transporterna blir lättare, vilket i sin tur innebär att de leder till mindre utsläpp.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så blir Connect-mässan

9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.

Publicerat av: 

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]