Förpackningstrender att ha koll på

Foto: Pressbild

Orkla spanar kring vilka trender som pågår inom förpackningsområdet. Klimatsmart, biobaserad plast och mindre portionsstora förpackningar är i ropet, enligt livsmedelskoncernen.

Förpackningen har stor betydelse för dagligvaror. Den ska delge konsumenten information om produkten, skydda maten eller hygienartikeln, men även vara säljande och attraktiv i konsumentens ögon. Miljöaspekten är en annan del. Livsmedelskoncernen Orkla skriver att de arbetar hårt för att utveckla klimatsmarta förpackningar, sett till hela produktens livscykel. De listar tre saker som pågår just nu inom förpackningsområdet.

Biobaserad plast

En trend är biobaserad plast, plastmaterial som helt eller delvis är tillverkat av förnyelsebar råvara. Det kan till exempel vara majs, socker, potatis, restprodukter och avfall. Företaget lyfter fram tallolja, en restprodukt som används till plasttillverkning och är en biprodukt i skogsnäringen. Orkla konstaterar även att återvunnen plast fortfarande är det mest klimatvänliga.

Mindre portionsstora förpackningar

En annan punkt är storleken på förpackningen att den är lagom stor för ändamålet. Orkla pekar ut att klimatsmarta förpackningar kan innebära mindre, portionsstora, förpackningar. Företaget hänvisar till en nyligen publicerad studie från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, där forskarna tittat på matsvinnet i svenska hushåll. Studien visar att mat som förpackats i storpack ofta slängs då maten hinner bli dålig.

Lättviktiga förpackningar

Förpackningens vikt är en tredje trend. Orkla menar att så kallad lättviktsglas och lättviktsplast allt oftare används i förpackningar, vilket gör att transporterna blir lättare, vilket i sin tur innebär att de leder till mindre utsläpp.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta förbättrar ”Bryggan mellan offset och digitalt”

Även uppföljaren, den arkmatade digitalpressen AccurioJet KM-1e, skriver ut 3 000 B2-utskrifter per timme. Men den erbjuder mer än så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseras med bättre prestanda och nya funktioner som öppnar för marknader som förpackning, syntetiska material, och etiketter. Två segment är i fokus – kommersiellt och industriellt tryck.

Publicerat av: 

Storsatsning på förpackningar – Pacsome lanserar webbutiker på fem marknader

Pacsome är namnet på en ny webbutikssatsning för att designa och beställa digitaltryckta kartongförpackningar. Bakom sajten står tryckleverantören Ink n Art som rustat upp med efterbehandlingsmaskiner för att kunna möta efterfrågan på förpackningar i korta serier, eller där leveranstiden spelar in.

Publicerat av: