torsdag 14. januari – vecka 2
Foto: Pressbild
Orkla spanar kring vilka trender som pågår inom förpackningsområdet. Klimatsmart, biobaserad plast och mindre portionsstora förpackningar är i ropet, enligt livsmedelskoncernen.
Förpackningen har stor betydelse för dagligvaror. Den ska delge konsumenten information om produkten, skydda maten eller hygienartikeln, men även vara säljande och attraktiv i konsumentens ögon. Miljöaspekten är en annan del. Livsmedelskoncernen Orkla skriver att de arbetar hårt för att utveckla klimatsmarta förpackningar, sett till hela produktens livscykel. De listar tre saker som pågår just nu inom förpackningsområdet.
En trend är biobaserad plast, plastmaterial som helt eller delvis är tillverkat av förnyelsebar råvara. Det kan till exempel vara majs, socker, potatis, restprodukter och avfall. Företaget lyfter fram tallolja, en restprodukt som används till plasttillverkning och är en biprodukt i skogsnäringen. Orkla konstaterar även att återvunnen plast fortfarande är det mest klimatvänliga.
En annan punkt är storleken på förpackningen att den är lagom stor för ändamålet. Orkla pekar ut att klimatsmarta förpackningar kan innebära mindre, portionsstora, förpackningar. Företaget hänvisar till en nyligen publicerad studie från Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, där forskarna tittat på matsvinnet i svenska hushåll. Studien visar att mat som förpackats i storpack ofta slängs då maten hinner bli dålig.
Förpackningens vikt är en tredje trend. Orkla menar att så kallad lättviktsglas och lättviktsplast allt oftare används i förpackningar, vilket gör att transporterna blir lättare, vilket i sin tur innebär att de leder till mindre utsläpp.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 9. juni, 2020
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige
För att förbättra din upplevelse, analysera trafik och ge dig personligt anpassade annonser använder vi cookies. Läs mer och anpassa dina inställningar eller godkänn för standardinställningar. Välkommen!