Mejerijätte släpper ny kvarghink

Arla minskar plastanvändningen till sina enkiloshinkar med kvarg.

Mejerijätten Arla säljer varje år 17 miljoner kvarghinkar över hela Europa. Nu börjar förpackningen tillverkas med 40 procent mindre plast för att reducera koldioxidutsläppen.

Arla skriver att beslutet att tillverka kvarghinken med mindre mängd plast är ett led i mejerijättens förpackningsstrategi. ”Ett steg närmare mejerikooperativets mål att producera världens mest hållbara mejeriprodukter.”, skriver Arla i ett pressmeddelande.

Den nya hinken har 16 gram mindre plast jämfört med sin föregångare. Enligt Arla minskar den nya hinken Arlas koldioxidutsläpp med 30 procent för var och en av de cirka 17 miljoner enkiloshinkar med kvarg som säljs på Arlas kärnmarknader varje år. Totalt motsvarar det en minskning på 440 ton koldioxid årligen.

Både hink och lock är 100 procent återvinningsbara och en del av plasten har ersatts med kartong. Lise Berg Kildemark, chef för sustainable packaging på Arla, säger att de förra året konverterade mer än en miljard förpackningar till mer hållbara material över hela Europa.

– Med våra nya kvarghinkar tar vi nästa steg. Vi har minimerat användningen av plast och minskat användningen av fossilbaserat material.

Den nya kvarghinken släpps först i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så blir Connect-mässan

9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.

Publicerat av: