söndag 17. januari – vecka 2
Foto: Ola Lindgren, klusterchef Industri på Easyfairs. Foto: Niklas Maupoix
Stockholmsmässan Empack i månadsskiftet september-oktober ställs in. Mässan blir istället först om två år.
Coronapandemin sätter stopp för årets Empack-mässa i Stockholm, 30 september till 1 oktober.
– Vi hoppades in i det sista, och hade diskussioner fram och tillbaka, men med de restriktioner som finns så valde vi till sist att inte genomföra mässan i år, säger Ola Lindgren, klusterchef Industri på Easyfairs.
Förpackningsmässan flyttas fram två år och kommer att genomföras oktober 2022. Anledningen är att inte krocka med Scanpack-mässan 2021.
Hur påverkas utställarna?
– De flesta vi har pratat med köper in på beslutet. Det är viktigt med att kunna erbjuda värdefulla dagar med business och sedan ska också säkerhet råda på anläggningarna. Samtidigt är det många besökande företag som redan har reserestriktioner i dag.
– Vi för dialog med utställarna. De flesta följer med till 2022.
Ola Lindgren öppnar för att det eventuellt kan bli ett digitalt event.
– Det kan vara så att det blir något i en digital kanal på vägen, i form av ett webbinar eller liknande. Det är inte omöjligt.
– Efter sommaren laddar vi inför 2022. Vi får också en chans att lära oss mycket under 2021 när det kommer att bli extremt mycket mässor.
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige