söndag 17. januari – vecka 2
Billerud Korsnäs introducerar ett digitalt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar. NFoto: Claes Nordström
Ett nytt digitalt verktyg lanseras för att utvärdera förpackningslösningar och deras miljöpåverkan.
Bakom det digitala verktyget står Billerud Korsnäs som menar att många företag genom att använda lösningen skulle kunna minska sina koldioxidutsläpp med upp till 50 procent. Halveringen av koldioxidutsläppen baseras enligt företaget på ett stort antal livscykelanalyser som har genomförts med det nya digitala verktyget.
Enligt Johan Tegell, affärsutvecklingschef på Billerud Korsnäs har det nya digitala verktyget fått god respons, men att det finns en brist på kunskap på marknaden om förpackningar och deras miljöpåverkan.
–Företag inser inte hur mycket de kan minska koldioxid- och vattenavtrycket från förpackningar. Det handlar om att optimera förpackningen för leveranskedjan och välj rätt råmaterial. Vanligtvis räcker det med små justeringar för att uppnå stora miljöbesparingar. Detta var anledningen till att vi introducerade ett verktyg för livscykelanalyser, för att bistå våra kunder med miljökunskap om deras förpackningar. Många kunder är förvånade när de ser resultaten och inser de potentiella besparingarna.
Verktyget innehåller en omfattande databas med olika förpackningsmaterial, inkluderat data från Billerud Korsnäs egen produktion. Utifrån ett antal parametrar i tillverkningskedjan av förpackningen så som material, storlek, produktionsplats samt transport- och sluthanteringsmetod beräknar verktyget den totala mängden vattenanvändning och utsläpp av koldioxid under förpackningens livscykel.
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige