Digitalt verktyg för miljöbesparing

Billerud Korsnäs introducerar ett digitalt verktyg för livscykelanalyser av förpackningar. NFoto: Claes Nordström

Ett nytt digitalt verktyg lanseras för att utvärdera förpackningslösningar och deras miljöpåverkan.

Bakom det digitala verktyget står Billerud Korsnäs som menar att många företag genom att använda lösningen skulle kunna minska sina koldioxidutsläpp med upp till 50 procent. Halveringen av koldioxidutsläppen baseras enligt företaget på ett stort antal livscykelanalyser som har genomförts med det nya digitala verktyget.

Brist på kunskap

Enligt Johan Tegell, affärsutvecklingschef på Billerud Korsnäs har det nya digitala verktyget fått god respons, men att det finns en brist på kunskap på marknaden om förpackningar och deras miljöpåverkan.

–Företag inser inte hur mycket de kan minska koldioxid- och vattenavtrycket från förpackningar. Det handlar om att optimera förpackningen för leveranskedjan och välj rätt råmaterial. Vanligtvis räcker det med små justeringar för att uppnå stora miljöbesparingar. Detta var anledningen till att vi introducerade ett verktyg för livscykelanalyser, för att bistå våra kunder med miljökunskap om deras förpackningar. Många kunder är förvånade när de ser resultaten och inser de potentiella besparingarna.

Beräknas utifrån flera parametrar

Verktyget innehåller en omfattande databas med olika förpackningsmaterial, inkluderat data från Billerud Korsnäs egen produktion. Utifrån ett antal parametrar i tillverkningskedjan av förpackningen så som material, storlek, produktionsplats samt transport- och sluthanteringsmetod beräknar verktyget den totala mängden vattenanvändning och utsläpp av koldioxid under förpackningens livscykel.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Så blir Connect-mässan

9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.

Publicerat av: