Förpackning för färdigmat ska minska svinn

Coop lanserar en ny Micvac-förpackning med en storlek som gör att den kostar mindre att köpa in och tillverka.

Matbutikskedjan Coop förpackar i dag drygt ett tiotal livsmedelsprodukter med Micvacs förpackningar. En mindre rund förpackning för färdigmat intar nu butikshyllorna.

Coop lanserar, i samarbete med Grön Ko, en ny storlek på förpackning för färdigmat. Den nya förpackningen som omsluter svamprisotto och två andra rätter kommer från livsmedelsteknikföretaget Micvac. Förpackningen är rund och väger 300 gram.

Lägre tillverkningskostnad

Enligt Coop är det välkommet med olika storlekar och former på förpackningar samt olika rätter för att skapa en intressant och attraktiv butikshylla.

Malin Brodén, Marketing Director på Micvac. Pressbild

– Den nya förpackningen är mindre än de i det befintliga sortimentet och kostar därför mindre att köpa in och tillverka. Detta gör att vi kan erbjuda produkter av samma höga kvalitet men till ett lägre konsumentpris, säger Jesper Malm, Strategic Buyer Private Label på Coop Sverige.

Förebygger svinn

– Micvac-förpackningar gör det möjligt att sälja färdigmat som är så lik hemgjord mat som möjligt och genom tillagningstekniken når produkterna i Micvac-förpackning även en lång total hållbarhet som hjälper oss förebygga svinn.

Färdigrätter i Sverige

Malin Brodén, Marketing Director på Micvac säger att färsk färdigmat är en av de snabbast växande kategorierna inom den svenska dagligvaruhandeln. Förtaget ser en ökad efterfrågan på olika storlekar på förpackningar.

– Konsumenterna efterfrågar både ett större utbud och variation av maträtter men även andra förpackningsstorlekar. Vi ser det som ett naturligt steg att kunna erbjuda våra kunder fler storlekar för att möta den ökade efterfrågan.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta förbättrar ”Bryggan mellan offset och digitalt”

Även uppföljaren, den arkmatade digitalpressen AccurioJet KM-1e, skriver ut 3 000 B2-utskrifter per timme. Men den erbjuder mer än så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseras med bättre prestanda och nya funktioner som öppnar för marknader som förpackning, syntetiska material, och etiketter. Två segment är i fokus – kommersiellt och industriellt tryck.

Publicerat av: