Allt klart för Antalis

Håkan Askenberger, vd för Antalis AB

Det franska moderbolaget till Antalis har länge haft det kämpigt. Därför har man sökt efter en långsiktig lösning. Det har man hittat nu, genom att japanska Kokusai tar över företaget.

Om du aldrig tidigare hört talas om Kokusai, så må det vara förlåtet. Men vi pratar om den ledande pappersleverantören på den asiatiska och australiensiska marknaden, med en omsättning på över 35 miljarder kronor – innan förvärvet av Antalis.

– Vi ser mycket positivt på nyheten om en ny potentiell ägarstruktur för Antalis-gruppen. Det japanska företag Kokusai Pulp and Paper passar Antalis på ett fint sätt både geografisk, där vi nu får en starkare täckning över fler kontinenter och strategisk där vi delar en gemensam målbild, kommenterar Håkan Askenberger, vd Antalis AB.

Distribution på fyra kontinenter

Kokusai Pulp and Paper (KPP) är noterade på Tokyobörsen och arbetar med distribution av papper, förpackning och visuell kommunikation på fyra kontinenter – Asien, Europa, Australien och Latinamerika. Nu får de ett stärkt erbjudande av produkter och tjänster till sina kunder och leverantörer i alla sektorer och geografier. Den nybildade koncernen kommer ha en årlig omsättning på cirka 5,3 miljarder euro, inklusive 3,3 miljoner ton sålt papper.

Förslag om förvärv

Enligt ett pressmeddelande från Antalis, så välkomnar företagets styrelse den planerade kombinationen med KPP.

– Det förvärvsförslag som lämnats in av KPP, valdes efter en öppen och konkurrenskraftig process, konstaterar Hervé Poncin, koncernchef för Antalis.

– Antalis, dess ledning och anställda är mycket nöjda med den här kombinationen med KPP som gör det möjligt att öppna ett nytt kapitel i vår internationella utveckling. Det kommer att ge Antalis de nödvändiga medlen för att stödja vår utveckling och stärka marknadspositionen.

 

Antalis fakta om sig själva:

Antalis är ledande inom B2B-distribution av papper (nummer 1 över hela världen utanför USA) och industriell förpackning, och nummer två inom distributionen av visuella kommunikationsmedier i Europa. År 2019 rapporterade koncernen en försäljning på 2,1 miljarder euro och sysselsatte 4 700 personer som betjänade över 115 000 kunder i 39 länder. Genom sina 117 distributionscenter levererar Antalis cirka 11 000 leveranser per dag över hela världen och distribuerade 1,1 miljoner ton papper.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Tetra Pak först i världen med grön certifiering

De återvunna polymerna som används i Tetra Paks kartongförpackningar har fått grönt ljus enligt Roundtable on sustainable biomaterials certifiering för avancerade produkter. Företaget blir först i livsmedels- och dryckesförpackningsindustrin att framställa plasten enligt riktlinjerna i certifieringen.

Publicerat av: 

Rapport: Politiska beslut behövs för att bygga nya pantsystem

En ny rapport om plast, dess återvinning och vägen till miljövänlig utveckling har släppts.
– Rapporten ska ses som startskott för en ökad dialog kring plast och dess utmaningar och möjligheter, säger Cecilia Gannedahl, kommunikationsdirektör på livsmedelsjätten Orkla som står bakom rapporten.

Publicerat av: 

Digitaltrycket lyfter hos Ink n Art

Vi har tidigare berättat om Ink n Arts förpackningssatsning med e-handel och nya efterbehandlingsmaskiner. Nu får trycksidan en uppdatering när en HP Indigo-press tar plats i produktionen.
– Vi har nu en maskinpark som inte är helt vanlig i Sverige, om inte helt unik, vilket ger oss fördelar i många affärer, säger Jesper Hammarstrand, vd för Ink n Art.

Publicerat av: