Heidelberg tar till åtgärdspaket
– ska göra det de gör bäst

Heidelbergs teknikcentrum för utvecklings- och forskningsverksamhet på produktionsanläggningen i tyska Wiesloch- Walldorf.

Heidelberg fokuserar på kärnverksamheten, nämligen offsettryck av förpackningar och trycksaker, med tillhörande arbetsflöden och stödprogram. Det är kontentan när nya ledningen presenterat sin strategi.

Heidelberg hade planerat att komma med en rad offsetnyheter på Drupa i juni. De släpps nu på webben istället. Det finns en hel del spännande i den strategi som nu läggs.

Vi har redan i flera långtidsstudier sett att offsettrycket som sådant inte är hotat. Det bedöms inte ens minska i ett globalt perspektiv under den kommande femårsperioden. Däremot står det klart att mängden broschyrer, foldrar och kataloger kommer att minska – oavsett tryckmetod. Precis som förpackningstrycket kommer att öka.

Ser tillväxt i starka segment

Eftersom förpackningar trycks i mindre upplagor – just in time – istället för att läggas på lager, så flyttas en hel del från djuptryck till offset. Totalt sett bedömer Heidelberg att det finns en mindre tillväxt inom de segment där Heidelberg är starkast.

Vilka segment är då det? Offsettryck i B2 och B1 formaten – upp till 105 cm breda tryckark – är själva kärnan hos Heidelberg. Det representerar trycksaker till ett värde av över 4 biljoner kronor (4000 miljarder) om året. Dessutom har Heidelberg en mängd kringutrustning i form av system för smarta arbetsflöden, för att lägga ihop många jobb på samma tryckplåt och för att övervaka och få ut produktionsstatistik ur tryckeriet. Heidelberg äger också Gallus, som är en synnerligen dominant spelare inom etikettryckning med flera olika tryckmetoder.

Fler förpackningsföretag

Trots denna starka marknad och en omsättning på 25 miljarder, så har Heidelberg haft tufft med lönsamheten på senare tid. En orsak till detta har naturligtvis varit att kunderna i traditionella tryckerier minskat och ersatts av förpackningsföretagen. Det har krävt mycket ny kunskap och nya kontaktnät för organisationerna.

Men en orsak har också varit investeringar i olika digitala lösningar. Och handen på hjärtat, det har aldrig varit Heidelbergs paradgren. Vi minns utvecklingen av Nexpress, i samarbete med Kodak. Ändlösa möten och krockande åsikter mellan amerikansk och tysk företagskultur slutade med att Kodak köpte ut Heidelberg och fortsatte äventyret på egen hand.

Strategin Heidi var kodnamn för en hopslagning mellan Xerox och Heidelberg. Den kraschade redan innan den blivit officiell.

Avvecklar inkjetsidan

Heidelberg stoppar sin produktion av de digitala tryckpressarna Primefire.

Nu slaktas även B1 inkjetpressen Primefire, som var paradnumret på förra Drupa. Tanken då var att erbjuda tryck med inkjet i samma format som man annars trycker offset med. Men kunderna jublade inte över en hastighet av 6000 ensidiga ark i timmen, istället för de 18 000 dubbelsidigt tryckta ark som de var vana vid i sina Heidelberg offsetpressar. Visst vore det trevligt att slippa göra tryckplåtar – men till priset av 5/6 av farten och med en mycket dyrare färg? Där har Heidelbergs kunder varit tydliga och tackat nej.

Hur stor ska en press vara? Vi har länge tänkt oss att A0 är en bra storlek. Och det finns tryckerier som skaffat all infrastruktur för att hantera dessa mycket stora ark. Vi har också en tryckpress i Sverige, hos Åtta.45 som har detta riktigt stora format. Men majoriteten nöjer sig med ett format på 100-105 cm bredd. Det har Heidelberg nu också konstaterat, så de slutar tillverka pressar i format som är större än så.

2 000 jobb försvinner globalt

Fokus på kärnverksamheten – de digitala arbetsflödena och informationssystemen samt offsetpressar – tänker Heidelberg klara med 15 procent minskad personalstyrka. De kommer dock fortfarande att vara nästan 10 000 anställda.

Vad tyckte då marknaden om att Heidelberg skrotar sin digitala press och koncentrerar sig på kärnan? Aktien steg välbehövliga 12 procent på en dag, efter att ha gått kräftgång under ett par år.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: