Satsning på fiberbaserade engångsprodukter

Skedarna på bilden är tillverkade av torrformad fiber.

Förpackningsleverantören AR Packaging samarbetar med Göteborgsföretaget Pul Pac och deras teknik för att ta helt fiberbaserade och förnybara engångsprodukter som bestick och tråg till den kommersiella marknaden.

– Vi har stor erfarenhet av att lansera nya innovationer på marknaden genom framgångsrikt samarbete med mycket innovativa samarbetspartners som är experter inom sitt område. Att vara medlem i Pul Pacs teknikpool visar vårt engagemang för att aktivt bidra till utveckling och industrialisering av hållbara torrformade fiberprodukter, säger Ralf Mack, innovationschef på AR Packaging i ett pressmeddelande.

Finansierar utvecklingen

Medlemmarna i Pul Pacs teknikpool betalar en royalty på sålda varor för att finansiera utvecklingen av torrformade fiberförpackningar. AR Packaging skriver att de vill bidra till helt fiberbaserade lösningar och siktar med processutveckling mot bland annat livsmedels- och hämtmatssektorn för att bli först på marknaden med helt plastfria tråg och bestick.

Uppfann tekniken 2016

Göteborgsbaserade Pul Pacs teknik för torrformad fiber uppfanns 2016. Företagets uttalade mål är att ersätta engångsplast och med tekniken har de 38 patent och patentansökningar som kan täcka mer än 50 länder. Tekniken torrformar cellulosa till hårda förpackningar och engångsprodukter.

Mål att ersätta engångsplast

Enligt AR Packaging gör den torra tillverkningsprocessen det möjligt att ersätta engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

– Vår materialkompetens, tillverkningsexpertis och marknadsnärvaro i kombination med PulPacs teknik gör det möjligt för varumärkesägare och agila ”first movers” att ta ett stort språng framåt när det gäller att ersätta plastförpackningar och produkter på ett fullt hållbart och effektivt sätt.

AR Packaging har sitt huvudkontor i Lund. Totalt har företaget 28 fabriker i 13 länder.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: