Krävande tryck på spritförpackning

Ginsorten Arctic Blue Gin har fått en ny look.

Producenten av färskfiberkartong, Metsä Board, har utformat förpackningen för ginsorten Arctic Blue Gin. De valde ett krävande tryck och att satsa på en norrskensinspirerad holografisk design.

Det Finlandsbaserade vin- och spritföretaget. Nordic Premium Beverages, har fått en ny förpackningsdesign till ginsorten Arctic Blue Gin. Metsä Board som står bakom förpackningen valde en lätt falskartong, MetsäBoard Pro FBB Bright. Tillverkaren hade även uppdraget att ta fram förpackningens struktur, originalgrafik och prägling.

Norrskensbilden skapades genom att trycka på en plastfri holografisk metalliseringseffekt vid namn Envirofoil som har utvecklats av papperskonverteraren Hazen. Enligt Metsä Board använder den bara 1 procent av traditionella folielaminats aluminium, vilket gör den ekonomisk och miljövänlig.

Mark Beamesderfer, Packaging services director hos Metsä Board säger i ett pressmeddelande att de ville ge en image av en ren, frostig vinternatt upplyst av flammande exotiskt norrsken.

– Att göra ett sådant krävande tryck kräver en hel del av materialet. Ytjämnhet och styvhet är nödvändigt, varför kartongmaterialet måste ha en jämn yta, kunna falsas och vikas exceptionellt väl samt ge en ekonomisk och miljömässig överlägsenhet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: