Packbridge belyser digitala trender

Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge, bjuder in till halvdagseventet Digital Trends Shaping the Future of E-commerce & Logistics: influence on packaging.

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Eftermiddagen i Helsingborg går under namnet Digital Trends Shaping the Future of E-commerce & Logistics: influence on packaging. Förpackningsklustret Packbridge är värd för eventet i Helsingborg som hålls 13 februari.

E-handel och förpackningar

Några av ämnena i programmet är digitala trender och utvecklingen inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Målet med eftermiddagen är att deltagarna ska få ny input och vägledning inom dessa ämnen, säger Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge.

– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: ”Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?”, säger hon och utvecklar:

– E-handel växer hela tiden och det är avgörande att förstå hur det påverkar logistik (spårbarhet etcetera) unboxing-upplevelsen, brand loyalty och hur förpackningen kan vara optimerad för e-handel. Vi kommer diskutera relationerna mellan e-handel, logistik och förpackningar och vad innebär dessa för hela förpackningsindustrin.

E-handel är ett växande område där förpackningsindustrin står inför många utmaningar.

Vilka utmaningar och möjligheter ser du för förpackningsindustrin när det kommer till digitalisering, e-handel och logistik?

– Vi har en exponentiellt teknisk utveckling och det kommer disruptiva förändringar som kommer påverka hela förpackningsindustrin, vilket innebär att många företag kommer behöva bli snabbare på att anpassa sig i en snabbt föränderlig värld.

– Möjligheter och utmaningar kan vara en ökning av digitala produktionsprocesser, ändrade kundbehov (ökad e-handel, mer personligt anpassade förpackningar), distributionslogistik (till exempel spårbarhet, blockchain – smart contracts) och behovet av mer robusta förpackningar och monomaterial etcetera.

Talare under dagen

Mot vilka typer av verksamheter riktar sig eventet?

– Alla organisationer inom förpackningsvärdekedjan och intressenter kring värdekedjan, säger Marie Malmberg Lavsen.

DS Smiths Tom Johnsson föreläser under rubriken ’E-commerce Packaging Trends 2020 and beyond.

Flera presentationer är inplanerade. På talarlistan finns DS Smiths Tom Johnsson som kommer att prata under rubriken ’E-commerce Packaging Trends 2020 and beyond. Han är idag Regional manager hos DS Smith och har en mångårig erfarenhet av förpackningsbranschen. Han har tidigare haft flera ledande roller i internationella företag i Sverige, England och Kina.

Framgångsrika varumärken och ökad lojalitet

I sin presentation kommer Tom Johnsson att belysa hur företag – trots en e-handelsvärld där varumärkeslojaliteten är under hård press – kan skapa unika upplevelser och öka varumärkeslojaliteten med hjälp av förpackningen. Han kommer också beröra hur framgångsrika varumärken agerar under 2020, och prata om Amazons hundra procent återvinningsbara förpackning, Frustration-Free Packaging.

Andra talare som är inbokade är Lucas Åhlström från Loxtore RFID Systems och Hilda Hultén, chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens logistik & intelligent logistik.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: