Dryckesjätte sjösätter ny kampanj – uppmanar till att panta

Panta igen är nya kampanjbudskapet på Coca-Cola Sveriges olika varumärken.

Coca-Cola visade vägen när de digitaltryckte miljontals svenska namn på sina flasketiketter. Nu tar dryckesjätten ett nytt kampanjgrepp med flaskor av återvunnen plast och vita etiketter som uppmanar till att panta igen.

Coca-Cola väljer Sverige som första marknad i världen med lanseringen av PET-flaskor tillverkade av 100 procent återvunnen plast. Enligt dryckesjätten avses inte flaskans kork och etikett som istället tillverkas av andra återvinningsbara material.

Frångår karaktäristiska färger

På etiketterna till sina läskdrycker hamnar varumärkesloggorna i skymundan. Istället ges plats till uppmaningen att panta igen. Den nya etikettdesignen för den svenska marknaden avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua. Budskapet på etiketterna lyder “Panta mig igen. Jag är gjord av 100 procent återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.

”Vi har ett ansvar”

Etikettdesignen kommer att finnas på PET-flaskor som rymmer 0,5 liter och 1,5 liter.

– Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen. Coca-Cola vill vara en positiv kraft i de samhällen som vi verkar i och när vi är relevanta och når våra konsumenter gör vi skillnad tillsammans, säger Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB.

Lokalt producerade flaskor

Alla PET-flaskor är lokalproducerade och tillverkade av 100 procent återvunnen plast, enligt Coca-Cola Sverige AB.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: