Dryckesjätte sjösätter ny kampanj – uppmanar till att panta

Panta igen är nya kampanjbudskapet på Coca-Cola Sveriges olika varumärken.

Coca-Cola visade vägen när de digitaltryckte miljontals svenska namn på sina flasketiketter. Nu tar dryckesjätten ett nytt kampanjgrepp med flaskor av återvunnen plast och vita etiketter som uppmanar till att panta igen.

Coca-Cola väljer Sverige som första marknad i världen med lanseringen av PET-flaskor tillverkade av 100 procent återvunnen plast. Enligt dryckesjätten avses inte flaskans kork och etikett som istället tillverkas av andra återvinningsbara material.

Frångår karaktäristiska färger

På etiketterna till sina läskdrycker hamnar varumärkesloggorna i skymundan. Istället ges plats till uppmaningen att panta igen. Den nya etikettdesignen för den svenska marknaden avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua. Budskapet på etiketterna lyder “Panta mig igen. Jag är gjord av 100 procent återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”.

”Vi har ett ansvar”

Etikettdesignen kommer att finnas på PET-flaskor som rymmer 0,5 liter och 1,5 liter.

– Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen. Coca-Cola vill vara en positiv kraft i de samhällen som vi verkar i och när vi är relevanta och når våra konsumenter gör vi skillnad tillsammans, säger Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB.

Lokalt producerade flaskor

Alla PET-flaskor är lokalproducerade och tillverkade av 100 procent återvunnen plast, enligt Coca-Cola Sverige AB.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: