Sappi utökar pappersportföljen

Ett nytt högbarriärspapper med högre gramvikt lanseras av papperstillverkaren Sappi.

Sappi breddar pappersportföljen med en ny gramvikt. Ett motståndskraftigt högbarriärspapper för framför allt livsmedelsförpackningar.

Papperstillverkaren Sappi har en serie lätta högbarriärspapper som börjar på 75 gram per kvadratmeter. En ny gramvikt läggs nu till i portföljen, 91 gram per kvadratmeter.

Skyddar mot fett och syre

Papperna är helt återvinningsbara och beskrivs av tillverkaren som motståndskraftiga mot fett, mineraloljor(skyddar mot skydd mot MOSH- och MOAH-rester), syre och vattenånga.

Det nya papperet är anpassat för både sekundär och primärförpackningar till livsmedel och konfektyr. Det kan till exempel gälla känsliga livsmedel som ris, spannmål, te och choklad. Det är heller inget problem att trycka grafik och efterbearbeta papperna i tryckeriet. Thomas Kratochwill på Sappi betonar att forsknings- och utvecklingsarbetet är väldigt viktigt i företaget.

Satsar på produktutveckling

Thomas Kratochwill, chef för försäljning och marknadsföring, säger att forskning och utveckling inom företaget är av stor vikt, och framhåller att förpackningspapper med integrerad funktionalitet är ett viktigt område.

– Ingen annan leverantör på marknaden någonstans i världen erbjuder lika många lösningar och applikationer som vi gör. Kunder från alla delar av världen litar därför på oss och använder Sappi-material för att förpacka sina varor, säger Thomas Kratochwill.

Enligt Sappi kommer fler produktnyheter att presenteras på årets förpackningsmässa Interpack, 7-13 maj i Düsseldorf.

 

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: