Mässa för lyxförpackningar växer

Hållbart är temat på förpackningsmässan Luxe Pack i Paris.

Mässan Edition Spéciale by Luxe Pack fortsätter i Paris, och fokus ligger på marknaden för lyxförpackningar. Temat som ska genomsyra de två mässdagarna är hållbara förpackningar och en ansvarsfull konsumtion.

Mässarrangören har hört sig för med varumärkesägare och förpackningstillverkare i premiumsegmentet om vad som är på tapeten i branschen. Hållbar utveckling står högt i kurs och ses som nyckelfaktorn i framtidens förpackningsinnovationer.

– Övertygade kring mångfalden inom det här ämnet så kommer Edition Spéciale by Luxe Pack att presentera ännu mer hållbara förpackningslösningar och bjuda på rikt innehåll när vi tillsammans går vidare i att designa morgondagens hållbara förpackningar, säger Fabienne Germond, chef för Luxe Packs mässor.

Fler utställare än i fjol

Mässan kommer att äga rum vid Carreau du Temple i Paris den 26 och 27 maj 2020. På plats finns 75 utställare, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med 2019 års upplaga. Uppskattningsvis räknar arrangören med  2 000 besökare till mässan.

Panelsamtal med företagsledare

Under de två dagarna är en rad företagsledare i förpackningsindustrin på plats och medverkar i panelsamtal om olika miljövänliga förpackningslösningar där miljön står i fokus. Upp till diskussion är bland annat naturmaterial, lättviktsförpackningar, återfyllningsbara förpackningar och växtbaserade material. Det hålls också flera konferenser med ämnen som e-handel, förpackningstrender på olika kontinenter och förpackningsdesign.

75 företag ställer ut på Luxe Pack i Paris, 26-27 maj vilket varvas med panelsamtal och seminarier med mera.

Start up-företag pitchar idéer.

Unga materialinnovatörer får också göra sina röster hörda när flera start up-företag får möjlighet att pitcha sina idéer. Authentic Materials har utvecklat  återvinningsprocesser för avfall från material som läder, trä eller horn och förvandlat dem till blandade material och kompositer riktade mot lyxmarknaden. Ett annat företag är Green Gen Technologies har tagit fram en flaska tillverkad av linnefibrer och trädkåda som är biologiskt nedbrytbart (om det krossas) och är motståndskraftigt när det kommer till  temperaturvariationer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: