Whisky får ny förpackningsdesign

The Glenlivets nya flaskor ska kommunicera ut både dåtid och nutid till konsumenten.

Den skotska whiskyportföljen från The Glenlivet får en ny flaskdesign. Whiskyproducenten väljer att lyfta fram sitt arv och sin vision framåt.

Whiskyvarumärket The Glenlivet betyder ”den flytande lena”. Varje single malt-whisky i kärnportföljen får nu ett lyft med en ny flaskdesign och etikettutformning. Enligt whiskyproducenten är den nya flaskdesignens utseende ett sätt att återkoppla till grundaren George Smith och hans engagemang och passion när han etablerade varumärket 1824 och stred för att skydda dess namn och rykte.

Nutid och dåtid

Flaskan och etiketten ska också bidra till att informera om varumärkets historia och härkomst.

– The Glenlivets nya förpackning handlar inte om att ändra på våra whiskys, vi vet att de är fantastiska. Det handlar om att skapa en ny utformning, som vackert återspeglar varumärkets långa historia och symboliserar vårt nutida tänk och vision. Vi hoppas att det moderna och ändå tidlösa, nya utseendet kommer att tilltala våra befintliga whiskykonsumenter, men också bjuda in de som ännu inte har upptäckt skotsk single malt, säger The Glenlivets marknadsföringschef Miriam Eceolaza.

Två sorter sticker ut

Två av de lagrade whiskysorterna skiljer sig från resten av sorterna i kärnportföljen. Och det handlar inte om de dyra dropparna utan om designen. Det gäller dels The Glenlivet 12 Year Old som byter ut den gröna glaset i flaskan till klarglas, dels The Glenlivet 18 Year Old som får en välvd etikett tryckt direkt på själva glaset.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: