Affären i hamn – nya namnet blir Syntegon

Boschs tidigare division med inriktning på process- och förpackningsindustrin har sålts och blir ett fristående bolag.

Boschs affärsområde Bosch Packaging Technology har flutit på fram till slutet av förra året. Nu blir divisionen istället ett fristående företag, Syntegon Technology, med huvudkontor i tyska Waiblingen. Företagets affärsfokus är intelligenta och hållbar tekniker för läkemedels- och livsmedelsindustrin och handlar till stor del om förpackningsmaskiner. Ett utökat tjänste- och serviceutbud blir företagets strategi framåt, skriver Syntegon Technology i ett pressmeddelande.

Syntegon Technologys styrelseordförande Stefan König.

Affären klar vid årsskiftet

Företaget sysselsätter 6 100 anställda på fler än 30 platser i världen. Försäljningssiffrorna för 2019 uppgick till 1,3 miljarder euro. Det var i  juni 2019 som Bosch avslöjade sina planer på att sälja affärsområdet med förpackningsmaskiner som ett fristående bolag. Affären med den nya ägaren, kapital- och investeringsföretaget CVC Capital Partners, genomfördes i sin helhet 2 januari 2020.

– CVC är mycket glada över att se affären genomförd enligt plan. Syntegon Technology har en stark närvaro i många marknadssegment, stor teknisk kunskap och innovativ kraft. Vi vill bygga vidare på dessa styrkor tillsammans med ledningen och hela arbetsstyrkan, säger Marc Strobel på CVC Capital Partners i ett pressmeddelande.

”150 års erfarenhet”

Syntegons styrelseordförande Stefan König:

– Vi bygger vidare på 150 års erfarenhet och de 64 000 maskiner som våra kunder använder, och driver nya affärsmöjligheter. Nu, mer än någonsin tidigare, arbetar vi med intelligenta och hållbara tekniker och samarbetar med våra affärspartner i verklig anda av partnerskap.

Båda parterna har sedan tidigare meddelat att köpesumman avseende försäljningen inte kommer att avslöjas.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: