Barnmatsföretag satsar på växtbaserad plast

Brittiska Organix går över till växtbaserad plast som förpackningsmaterial till sortimentet av klämpåsar. Semper distribuerar produkterna i Sverige.

Både kork och förpackning innehåller 70 procents växtbaserad plast.

Organix utvecklar barnmatsprodukter och har funnits på den brittiska marknaden sedan 1992. I Norden lanserade företaget 2016/2017 ett sortiment som inkluderar ekologiska babysnacks. Organix väljer nu att satsa på en ny förpackning till företagets sortiment med klämpåsar. Den flexibla förpackningen är tillverkad av 70 procent växtbaserad plast från förnybara källor som sockerrör.

Förpackningen är livsmedelssäkrad

Den växtbaserade plasten som används i både förpackningen och korken har noggrant testats och analyserats för att uppfylla all livsmedelssäkerhet och kvalitetsstandarder relaterade till barnmat, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Att växa som ett hållbart företag är naturligtvis en viktig prioritering för oss. Vi vet att dagens föräldrar värderar mer hållbara alternativ i både förpackning och produkt. Kategorin med klämpåsar har haft en stark tillväxt under det senaste decenniet, därför är det viktigt för oss att gå över till mer hållbara lösningar, säger Anna Hellström, internationell marknadsdirektör hos Organix.

Minskad klimatpåverkan

Enligt företaget  kommer den nya förpackningen, i jämförelse med den förra, innebära att koldioxidavtrycket reduceras med 59 procent och att den petroleumbaserade plasten minskar med 54 ton petroleumbaserad plast per år.

– Den här nya förpackningen är ett fantastiskt steg framåt och vi är mycket glada över att vi nu kan ta dessa steg, säger Anna Hellström.

Ett uppsatt mål

Företaget har ett uttalat mål att alla förpackningar ska vara 100 procent hållbara fram till 2023. Organix säljs och distribueras i Norden av Semper AB.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: