Ostar i smärt förpackning

Arla blandar plast och papper i en ny förpackning till ekologiska ostklassiker.

Arla ändrar förpackningen till två av sina ostklassiker. Den består av en tunnare plastförpackning och med en överdel som ersätts av material med mer än 50 procent FSC-certifierat oblekt papper.

Den nya förpackningen avser ​Arlas ekologiska Herrgårds- och Prästostar. Enligt mejerijätten är en sänkt miljöpåverkan en viktig del i det bondeägda kooperativets strategi. Målet är att minska klimatpåverkan för förpackningarna med 25 procent fram till år 2020, jämfört med 2005.

”Ställer höga krav”

Arla skriver i ett pressmeddelande:

”Vi ställer höga krav på våra förpackningar. De ska uppfylla kraven på livsmedelssäkerhet, tåla kyla, fukt och transporter. De ska även vara lätta att använda, vilket minskar matsvinnet, och förpackningarna ska ha låg klimatpåverkan”.

Plast och papper

Förpackningens överdel är tillverkad med 60 procent FSC-certifierat oblekt papper ( från ansvarsfullt skogsbruk) samt en livsmedelsgodkänd barriärplast EVOH/PE. Underdelen som är i plast, polyamid och polyeten, blir tunnare vilket medför mindre mängd plast i förpackningen.

Två klassiska ostar

Enligt Arla bidrar den nya förpackningen till 17 procents lägre klimatpåverkan.

– Våra ekologiska klassiska ostar Präst och Herrgård får en ny förpackning där vi minskar mängden plast och går till en överdel med mer än 50 procent papper. Förpackningen får en lägre klimatpåverkan och en högre andel förnybart material. Samma goda ost men i en bättre och snyggare förpackning, säger Dominika Dubowicz-Winell, kategoriansvarig för hårdost på Arla.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: