Pilotprojektet som lägger locket på

Stora Enso och finska mejeriföretaget Valio testar hur konsumenter reagerar på att få återanvändbara lock gjorda av träfiberbaserad biokomposit. Enligt företagen är det ett sätt att uppmuntra till minskat matsvinn. 

– Med detta pilotprojekt vill vi uppmuntra folk att ta små konkreta steg för att minska matsvinnet. Locket passar till öppnade burkar med crème fraiche och kvarg och bidrar därmed till att mindre mat slängs bort, säger Jussi-Pekka Lumme, utvecklingschef inom förpackningar på Valio, i ett pressmeddelande.

10 000 lock delas ut

Stora Enso och det finska mejeriföretaget Valio står bakom initiativet. Det handlar om totalt 10 000 lock som tillverkats av träfiberbaserad biokomposit. Valio kommer att dela ut locken i samband provsmakningar i finska butiker under januari 2020. Tanken med samarbetet mellan Stora Enso och Valio är att uppmuntra konsumenter att minska sitt matavfall, men också att testa hur biokomposit fungerar i kombination med traditionella livsmedelsförpackningar.

Användas för att ersätta plast

Locken, som är återanvändbara, är tillverkade av biokompositmaterialet DuraSense. Stora Enso har utvecklat materialet som består av en blandning av träfiber och polymerer, ett led i företagets satsning på förpackningar med förnyelsebara lösningar. Enligt företaget kan DuraSense användas för att ersätta plast i många olika produkter, och har ett lägre koldioxidavtryck än fossilbaserad plast.

Mål fram till 2035

Enligt Jussi-Pekka Lumme på Valio var var mejeriföretaget först i världen med att använda fullständigt växtbaserade enliterskartonger för mjölk 2015.

– År 2018 konverterade vi alla våra 250 miljoner takåsförpackningar för mjölk, yoghurt, grädde och fil så att de blev fullständigt växtbaserade. Förpackningarna är en del av Valios övergripande satsning på koldioxidneutral mjölk, det vill säga att helt eliminera koldioxidavtrycket för mjölk före 2035. Vi söker kontinuerligt innovativa nya förpackningsmöjligheter att testa och använda.

 

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: