DS Smith går in i allians

DS Smith har anslutit sig till 4evergreen. Branschalliansen har som mål att öka användandet av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär och hållbar ekonomi för att minimera klimat- och miljöpåverkan.

DS Smith går med i branschalliansen 4evergreen.

Det europeiska pappersindustriförbundet (CEPI) leder branschalliansen 4evergreen. Målet med alliansen, där en rad stora företag och kända varumärken ingår, är att arbeta för att minska klimat- och miljöpåverkan globalt genom ett ökat användande av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär ekonomi.

Fiberbaserade material och återvinning

Det handlar dels om att öka medvetenheten om fiberbaserade förpackningsmaterial och dess fördelar. Dels förespråkas också EU-lagstiftning som stödjer innovativ produktdesign som främjar återvinning, utveckling av optimerade insamlingssystem och bättre infrastruktur för återvinning.

DS Smith går in i alliansen

Förpacknings- och wellpapptillverkaren DS Smith har valt att ansluta sig till branschalliansen. Peter Clayson, Head of government and community affairs på DS Smith säger i ett pressmeddelande att företaget kommer att spela en viktig roll i sammanslutningen och blir ett komplement till det engagemang DS Smith har i samarbetet med Ellen MacArthur Foundation.

Företag i hela kedjan

I alliansen finns medlemmar från hela den fiberbaserade värdekedjan, från pappers- och kartongtillverkare till förpackningskonverterare, varumärkesägare och detaljister, teknik- och materialleverantörer samt insamlings- och återvinningsföretag. Bland medlemmarna i 4evergreen finns företag som Nestlé, Danone, Stora Enso, Smurfit Kappa, Sappi, Kotkamills, Ahlstrom Munksjö, BillerudKorsnäs, Tetra Pak och Elopak.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: