DS Smith går in i allians

DS Smith har anslutit sig till 4evergreen. Branschalliansen har som mål att öka användandet av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär och hållbar ekonomi för att minimera klimat- och miljöpåverkan.

DS Smith går med i branschalliansen 4evergreen.

Det europeiska pappersindustriförbundet (CEPI) leder branschalliansen 4evergreen. Målet med alliansen, där en rad stora företag och kända varumärken ingår, är att arbeta för att minska klimat- och miljöpåverkan globalt genom ett ökat användande av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär ekonomi.

Fiberbaserade material och återvinning

Det handlar dels om att öka medvetenheten om fiberbaserade förpackningsmaterial och dess fördelar. Dels förespråkas också EU-lagstiftning som stödjer innovativ produktdesign som främjar återvinning, utveckling av optimerade insamlingssystem och bättre infrastruktur för återvinning.

DS Smith går in i alliansen

Förpacknings- och wellpapptillverkaren DS Smith har valt att ansluta sig till branschalliansen. Peter Clayson, Head of government and community affairs på DS Smith säger i ett pressmeddelande att företaget kommer att spela en viktig roll i sammanslutningen och blir ett komplement till det engagemang DS Smith har i samarbetet med Ellen MacArthur Foundation.

Företag i hela kedjan

I alliansen finns medlemmar från hela den fiberbaserade värdekedjan, från pappers- och kartongtillverkare till förpackningskonverterare, varumärkesägare och detaljister, teknik- och materialleverantörer samt insamlings- och återvinningsföretag. Bland medlemmarna i 4evergreen finns företag som Nestlé, Danone, Stora Enso, Smurfit Kappa, Sappi, Kotkamills, Ahlstrom Munksjö, BillerudKorsnäs, Tetra Pak och Elopak.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Konica Minolta förbättrar ”Bryggan mellan offset och digitalt”

Även uppföljaren, den arkmatade digitalpressen AccurioJet KM-1e, skriver ut 3 000 B2-utskrifter per timme. Men den erbjuder mer än så. Digitalpressen i 50/70-formatet lanseras med bättre prestanda och nya funktioner som öppnar för marknader som förpackning, syntetiska material, och etiketter. Två segment är i fokus – kommersiellt och industriellt tryck.

Publicerat av: 

Storsatsning på förpackningar – Pacsome lanserar webbutiker på fem marknader

Pacsome är namnet på en ny webbutikssatsning för att designa och beställa digitaltryckta kartongförpackningar. Bakom sajten står tryckleverantören Ink n Art som rustat upp med efterbehandlingsmaskiner för att kunna möta efterfrågan på förpackningar i korta serier, eller där leveranstiden spelar in.

Publicerat av: