DS Smith går in i allians

DS Smith har anslutit sig till 4evergreen. Branschalliansen har som mål att öka användandet av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär och hållbar ekonomi för att minimera klimat- och miljöpåverkan.

DS Smith går med i branschalliansen 4evergreen.

Det europeiska pappersindustriförbundet (CEPI) leder branschalliansen 4evergreen. Målet med alliansen, där en rad stora företag och kända varumärken ingår, är att arbeta för att minska klimat- och miljöpåverkan globalt genom ett ökat användande av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär ekonomi.

Fiberbaserade material och återvinning

Det handlar dels om att öka medvetenheten om fiberbaserade förpackningsmaterial och dess fördelar. Dels förespråkas också EU-lagstiftning som stödjer innovativ produktdesign som främjar återvinning, utveckling av optimerade insamlingssystem och bättre infrastruktur för återvinning.

DS Smith går in i alliansen

Förpacknings- och wellpapptillverkaren DS Smith har valt att ansluta sig till branschalliansen. Peter Clayson, Head of government and community affairs på DS Smith säger i ett pressmeddelande att företaget kommer att spela en viktig roll i sammanslutningen och blir ett komplement till det engagemang DS Smith har i samarbetet med Ellen MacArthur Foundation.

Företag i hela kedjan

I alliansen finns medlemmar från hela den fiberbaserade värdekedjan, från pappers- och kartongtillverkare till förpackningskonverterare, varumärkesägare och detaljister, teknik- och materialleverantörer samt insamlings- och återvinningsföretag. Bland medlemmarna i 4evergreen finns företag som Nestlé, Danone, Stora Enso, Smurfit Kappa, Sappi, Kotkamills, Ahlstrom Munksjö, BillerudKorsnäs, Tetra Pak och Elopak.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nestlé storsatsar miljarder på återvunnen plast

Livsmedelskoncernen Nestlé pumpar in 20 miljarder kronor för att snabba på utvecklingen av hållbara förpackningslösningar och hitta metoder som gör det möjligt att återvinna plast för livsmedel. Senast 2025 ska Nestlé enbart ha återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar.

Publicerat av: 

Frontpacs vd: ”2020 är året då vi överträffar alla förväntningar”

Frontpac kan blicka tillbaka på 2019 som ett innehållsrikt år med förvärvet av Antpac. Framtidsplanen – att slå en halv miljard i omsättning.
– För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget, säger vd:n Martin Enocson.

Publicerat av: