Rekord för retursystem

Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

När Svenska Retursystem summerar fjolåret framgår att koldioxidutsläppen totalt minskade med 32 000 ton i bolagets retursystem för livsmedelsbranschen.

Under 2019 distribuerades rekordstora mängder mat i returpallar och returlådor från Svenska Retursystem, meddelar bolaget. Svenska Retursystem ägs till lika delar av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel (SvDH).

Minskat klimatavtryck

Retursystemet är riktat mot livsmedelsbranschen och används i logistikflödet – från producenter ut till butiker eller restauranger.

​–Vi hjälper livsmedelsbranschen att minska sitt klimatavtryck. Genom att allt fler företag förstår nyttan med klimatsmarta lastbärare minskade utsläppen av koldioxid med hela 32 000 ton under förra året, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

Återanvänder lådor och pallar

Under 2019 skickades 150 miljoner returlådor och 8 miljoner returpallar runt i Svenska Retursystems kretslopp. Det handlar om ett system för standardiserade lastbärare och sekundärförpackningar som kan återanvändas. Lådorna och pallarna har en livslängd på 15 år. Lådorna används i snitt 150 gånger, pallarna 100 gånger. När pallen eller lådan har gått ett varv mellan producent, grossist och butik skickas den tillbaka till retursystemets produktionsanläggning för att tvättas.

– Livsmedelsbranschen var pionjärer och Svenska Retursystem har över 20 års erfarenhet när det handlar om delningsekonomi. Vi tror att liknande initiativ i andra branscher kan stärka Sveriges konkurrenskraft.

En ny branschrapport

Svenska Retursystem lutar sig i sin analys mot IVA:s färska rapport ”Resurseffektiv transport och mobilitet i Sverige – vad behövs?”. Enligt Svenska Retursystem konstateras det i rapporten att transporter måste bli effektivare och att val av förpackningar och lastbärare som skapar högre fyllnadsgrad är en del av många lösningar som måste främjas.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: