torsdag 14. januari – vecka 2
Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.
När Svenska Retursystem summerar fjolåret framgår att koldioxidutsläppen totalt minskade med 32 000 ton i bolagets retursystem för livsmedelsbranschen.
Under 2019 distribuerades rekordstora mängder mat i returpallar och returlådor från Svenska Retursystem, meddelar bolaget. Svenska Retursystem ägs till lika delar av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel (SvDH).
Retursystemet är riktat mot livsmedelsbranschen och används i logistikflödet – från producenter ut till butiker eller restauranger.
–Vi hjälper livsmedelsbranschen att minska sitt klimatavtryck. Genom att allt fler företag förstår nyttan med klimatsmarta lastbärare minskade utsläppen av koldioxid med hela 32 000 ton under förra året, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.
Under 2019 skickades 150 miljoner returlådor och 8 miljoner returpallar runt i Svenska Retursystems kretslopp. Det handlar om ett system för standardiserade lastbärare och sekundärförpackningar som kan återanvändas. Lådorna och pallarna har en livslängd på 15 år. Lådorna används i snitt 150 gånger, pallarna 100 gånger. När pallen eller lådan har gått ett varv mellan producent, grossist och butik skickas den tillbaka till retursystemets produktionsanläggning för att tvättas.
– Livsmedelsbranschen var pionjärer och Svenska Retursystem har över 20 års erfarenhet när det handlar om delningsekonomi. Vi tror att liknande initiativ i andra branscher kan stärka Sveriges konkurrenskraft.
Svenska Retursystem lutar sig i sin analys mot IVA:s färska rapport ”Resurseffektiv transport och mobilitet i Sverige – vad behövs?”. Enligt Svenska Retursystem konstateras det i rapporten att transporter måste bli effektivare och att val av förpackningar och lastbärare som skapar högre fyllnadsgrad är en del av många lösningar som måste främjas.
Helsingborgsbaserade Techprint sätter fokus på fyra produktkategorier under Sign&Print Connect. Genom att delta i mässan hoppas företaget att kunna ge besökaren många nya idéer och mycket kunskap.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
Fyra av de 194 vinnarna producerades i Sverige –bland annat en begravningskista och en e-handelsförpackning för blommor.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. januari, 2021
9 februari drar Sign&Print Connect igång och det utlovas en hel del nyheter inom etikett- och förpackningsområdet att titta närmare på. Vi frågar projektledaren Luiza Flôres da Cunha om vad man kan förvänta sig som utställare och besökare när mässan Sign&Print Scandinavia istället går digitalt.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 5. januari, 2021
Intergraf, den europeiska federationen för tryck och digital kommunikation, publicerar varje år en ekonomisk rapport. Den ger en detaljerad inblick i tryckmarknadens utveckling och framtid i Sverige och Europa.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 28. december, 2020
Nära Frankfurt finns Oschatz Visuelle Medien. Tryckeriet är främst hemma inom storformat och digitaltryck. Nu ger de sig in på etikettmarknaden efter att ha tagit världens första Canon LabelStream 4000 i drift.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 22. december, 2020
Etikettproducenter har varit utsatta för särskilda prövningar de senaste månaderna. Men samtidigt har det också öppnat möjligheter för dem. Konica Minolta listar fyra faktorer som kommer att ha en inverkan på marknadens utveckling det kommande året.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 17. december, 2020
För första gången väljer Pantone ut två färger som årets färg 2021. Duon heter Ultimate Gray och Illumination och ska symbolisera hur samhällen gått samman under covid-19, men också ge hopp inför framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 17. december, 2020
– Vi är i ständig utveckling och ser inga begränsningar för vår verksamhet, säger vd:n och grundaren Peter Nilsson på Nile. Ängelholmsföretaget flyttar nu till en ny anläggning för att tillverka och utveckla självhäftande etiketter av det smartare slaget.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Det blev ett prisregn över totalt 29 produkter och lösningar i fem huvudkategorier i EDP Awards. Juryns Mike Horsten berättar att bland annat förpackningstrender speglar av sig i vinnarprodukterna.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 15. december, 2020
Medan produkter till event och retail minskat under 2020, så gick det bättre för ABA:s e-handel. Vd:n Robine Björklund avslöjar också att förpackningslösningar kan bli ett intressant affärsområde för framtiden.
Publicerat av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 10. december, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige