Rekord för retursystem

Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

När Svenska Retursystem summerar fjolåret framgår att koldioxidutsläppen totalt minskade med 32 000 ton i bolagets retursystem för livsmedelsbranschen.

Under 2019 distribuerades rekordstora mängder mat i returpallar och returlådor från Svenska Retursystem, meddelar bolaget. Svenska Retursystem ägs till lika delar av Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF) och Svensk Dagligvaruhandel (SvDH).

Minskat klimatavtryck

Retursystemet är riktat mot livsmedelsbranschen och används i logistikflödet – från producenter ut till butiker eller restauranger.

​–Vi hjälper livsmedelsbranschen att minska sitt klimatavtryck. Genom att allt fler företag förstår nyttan med klimatsmarta lastbärare minskade utsläppen av koldioxid med hela 32 000 ton under förra året, säger Anna Elgh, vd på Svenska Retursystem.

Återanvänder lådor och pallar

Under 2019 skickades 150 miljoner returlådor och 8 miljoner returpallar runt i Svenska Retursystems kretslopp. Det handlar om ett system för standardiserade lastbärare och sekundärförpackningar som kan återanvändas. Lådorna och pallarna har en livslängd på 15 år. Lådorna används i snitt 150 gånger, pallarna 100 gånger. När pallen eller lådan har gått ett varv mellan producent, grossist och butik skickas den tillbaka till retursystemets produktionsanläggning för att tvättas.

– Livsmedelsbranschen var pionjärer och Svenska Retursystem har över 20 års erfarenhet när det handlar om delningsekonomi. Vi tror att liknande initiativ i andra branscher kan stärka Sveriges konkurrenskraft.

En ny branschrapport

Svenska Retursystem lutar sig i sin analys mot IVA:s färska rapport ”Resurseffektiv transport och mobilitet i Sverige – vad behövs?”. Enligt Svenska Retursystem konstateras det i rapporten att transporter måste bli effektivare och att val av förpackningar och lastbärare som skapar högre fyllnadsgrad är en del av många lösningar som måste främjas.

Publicerat av: 

Dela artikeln

It's only fair to share...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: