Göteborgstryckeriet satsar friskt

Göteborgstryckeriet växlar upp produktionen av olika typer av hårda förpackningslådor i solid board.

Satsningen inom förpackningssegmentet har varit lyckosam för Göteborgstryckeriet. I år planeras investeringar i både förpacknings- och tryckeriverksamheten.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet säger att det är en ständigt pågående utvärdering av företagets verksamhet för att möta nya marknadsförutsättningar och kundernas behov.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet.

– Vi håller på med översyn av befintlig maskinpark, tryckeri och bokbinderi, för att kunna vässa vårt erbjudande inom kvalitetstrycksaker. Under Q1 implementerar vi Climate Calc för att kunna beräkna klimatpåverkan på trycksaker, en fråga som blir allt viktigare.

Intresse för miljövänligt

Hon säger vidare att satsningen på företagets så kallade hårda lådor, Rigid Boxes, inom förpackningssegmentet är lyckosam och att det finns ett stort intresse för framför allt miljövänliga designförpackningar. Förpackningsboxarna har en utsida utan synligt limmade kanter och hörn som inte har några störande detaljer och knyter an till varandra 100 procent i 90 grader. Boxarna kan i erbjudandet kombineras med olika efterbehandlingar, till exempel foliering.

Förstärker organisationen

Ett avtal med en ny större kund har gått i lås:

– Vi behöver förstärka organisationen och kommer rekrytera till ett antal olika poster, framför allt till ett team som skall arbeta med en ny, mycket stor förpackningskund.

Planerar ni att genomföra investeringar?

– Ja, ett antal större investeringar planeras för såväl tryckeriverksamheten som förpackningsverksamheten. Under Q1 installeras en automatisk magnetisättare och en ”Pick and place” till vår box-line för att vi skall kunna producera magnetboxar.

Specialjobb och kortare serier

Vad ser ni är era stora utmaningar under 2020?

– Att anpassa verksamheten till nya marknadsförutsättningar; lägre volymer på enskilda jobb men i många fall ännu mer special. Det blir allt viktigare med effektiva och rationella arbetsflöden och processer samtidigt som specialjobb kräver en hel del handpåläggning. Vi kommer fortsätta utveckla nya koncept som vi tror passar morgondagens kunder, säger Maria Iversén.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Branschtävling för unga talanger

Empack satsar på ett nytt inslag inför förpackningsmässan i slutet av september.
– Genom att skapa en tävling som lyfter unga talanger inom förpackning tar vi ytterligare ett steg i helt rätt riktning, säger Emelie Törn, projektledare på Empack.

Publicerat av: 

Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Publicerat av: