Göteborgstryckeriet satsar friskt

Göteborgstryckeriet växlar upp produktionen av olika typer av hårda förpackningslådor i solid board.

Satsningen inom förpackningssegmentet har varit lyckosam för Göteborgstryckeriet. I år planeras investeringar i både förpacknings- och tryckeriverksamheten.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet säger att det är en ständigt pågående utvärdering av företagets verksamhet för att möta nya marknadsförutsättningar och kundernas behov.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet.

– Vi håller på med översyn av befintlig maskinpark, tryckeri och bokbinderi, för att kunna vässa vårt erbjudande inom kvalitetstrycksaker. Under Q1 implementerar vi Climate Calc för att kunna beräkna klimatpåverkan på trycksaker, en fråga som blir allt viktigare.

Intresse för miljövänligt

Hon säger vidare att satsningen på företagets så kallade hårda lådor, Rigid Boxes, inom förpackningssegmentet är lyckosam och att det finns ett stort intresse för framför allt miljövänliga designförpackningar. Förpackningsboxarna har en utsida utan synligt limmade kanter och hörn som inte har några störande detaljer och knyter an till varandra 100 procent i 90 grader. Boxarna kan i erbjudandet kombineras med olika efterbehandlingar, till exempel foliering.

Förstärker organisationen

Ett avtal med en ny större kund har gått i lås:

– Vi behöver förstärka organisationen och kommer rekrytera till ett antal olika poster, framför allt till ett team som skall arbeta med en ny, mycket stor förpackningskund.

Planerar ni att genomföra investeringar?

– Ja, ett antal större investeringar planeras för såväl tryckeriverksamheten som förpackningsverksamheten. Under Q1 installeras en automatisk magnetisättare och en ”Pick and place” till vår box-line för att vi skall kunna producera magnetboxar.

Specialjobb och kortare serier

Vad ser ni är era stora utmaningar under 2020?

– Att anpassa verksamheten till nya marknadsförutsättningar; lägre volymer på enskilda jobb men i många fall ännu mer special. Det blir allt viktigare med effektiva och rationella arbetsflöden och processer samtidigt som specialjobb kräver en hel del handpåläggning. Vi kommer fortsätta utveckla nya koncept som vi tror passar morgondagens kunder, säger Maria Iversén.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nestlé storsatsar miljarder på återvunnen plast

Livsmedelskoncernen Nestlé pumpar in 20 miljarder kronor för att snabba på utvecklingen av hållbara förpackningslösningar och hitta metoder som gör det möjligt att återvinna plast för livsmedel. Senast 2025 ska Nestlé enbart ha återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar.

Publicerat av: 

Frontpacs vd: ”2020 är året då vi överträffar alla förväntningar”

Frontpac kan blicka tillbaka på 2019 som ett innehållsrikt år med förvärvet av Antpac. Framtidsplanen – att slå en halv miljard i omsättning.
– För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget, säger vd:n Martin Enocson.

Publicerat av: