Frontpacs vd: ”2020 är året då vi överträffar alla förväntningar”

Martin Enocson, vd för förpackningstillverkaren Frontpac i Arlöv.

Frontpac kan blicka tillbaka på 2019 som ett innehållsrikt år med förvärvet av Antpac. Framtidsplanen – att slå en halv miljard i omsättning.
– För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget, säger vd:n Martin Enocson.

När förpackningsleverantören Frontpac summerar 2019 så är det förvärvet av Antpac som har präglat året. Tillverkaren av förpackningar i wellpapp har också märkt av ett fortsatt förtroende att vara förpackningspartner till alla befintliga kunder, enligt företagets vd Martin Enocson,

– Vi har trots omsättningsrekord lyckats höja våra leveransservice tack vare ett gediget arbete både internt men också tillsammans med våra kunder och leverantörer, så vi alla tar ett par steg framåt. Vi uppskattar när kunder utmanar oss både inom den kreativa sidan av att ta fram bästa förpackningslösningen men även ställer höga krav på kvalitet och service. Bästa betyget är när en kund provar en utländsk lågprisleverantör och kommer tillbaka igen för service och kvalitet är så avgörande.

Nyrekryteringar väntar

Han säger vidare att i och med att de två verksamheterna, Frontpac och Antpac, har slagits ihop och att maskinerna har flyttats så står de starka inför 2020.

– All personal har funnit sina platser och vi ser med stor tillförsikt in i 2020 som året då vi överträffar alla förväntningar. Det skrivs mycket om nergång men vi märker inget av denna utan tar nya tag med nyrekryteringar inom sälj och marknad.

Satsning på digital teknik

Planerar ni att göra investeringar?
– Framtidsplanen är ganska klar. I år når vi nära 300 miljoner och målet är att slå en halv miljard i omsättning. För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget. Mycket handlar om digitalisering och självklart påverkas alla projekt av detta, både att ta tillvara på information och använda den på ett sätt så vi stärker vår konkurrenskraft men även använda den digitala teknik som blir mer kommersialiserad inom förpackningsbranschen. Och vi kommer behöva investera i ökad kapacitet, allt från digital tryckning till större lokaler.

En positiv framtidstro

Martin Enocson säger att han tror att den stora utmaningen under 2020 blir att få folk att upprätthålla en positiv framtidstro.

– Tyvärr kommer väl både det amerikanska valet och Brexit fortsatt vara ett orosmoment som påverkar ekonomin. Men folk kommer köra bil och behöver nya bromsbackar, folk kommer dricka vin i snygga bag-in-boxlådor från Arlöv. Så därför har vi bestämt att vi ser positivt på 2020 och vågar satsa framåt. Det är ju styrkan av att ha privata ägare som är långsiktiga och vågar ta beslut för att stå fortsatt starka i framtiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Interpack bjuder upp till het debatt

Utställarna duggar tätt på den stora förpackningsmässan i Düsseldorf. Mässan utmanar i år med en konferens som bjuder in till heta och kontroversiella diskussionsämnen. Målet är att nå en samsyn och lösa miljö- och hållbarhetsutmaningar som förpackningsindustrin står inför.

Publicerat av: 

Affärsmodell för effektiv produktion

Att införa affärsmodeller där tryckaren endast betalar för tjänster som denne använder blir allt vanligare. Enligt Heidelberg betalar kunderna bara för antalet tryckta ark och får en drös med nyttotjänster på köpet med deras prenumerationsavtal.
– Heidelberg Subscription fokuserar på integration av alla processer i ett tryckeri, poängterar Hans-Jürgen Fink.

Publicerat av: 

Packbridge belyser digitala trender

Packbridge bjuder in till en eftermiddag där temat är digitalisering och utveckling inom logistik, e-handel och förpackningsdesign. Marie Malmberg Lavsen, vd för Packbridge:
– Digitalisering påverkar hela vårt samhälle och det kan vara relevant att fundera över: Vad kommer inte vara digitaliserat inom förpackningsindustrin om 10 år?

Publicerat av: