Kodak säljer sin första digitalpress för flexibla förpackningar

Randy Vandagriff, vd för Enterprise inkjet systems division och vice vd på Eastman Kodak Company, Jim Continenza, styrelseordförande i Eastman Kodak Company, Aldo Peretti, vd och styrelseordförande hos Uteco Group, Riccardo Passerini, försäljningschef för Kodaks affärsområde Enterprise Inkjet Systems Division för medelhavet- och balkanregionerna.

Debuten för den publika massan väntas komma på Drupa-mässan i Düsseldorf. Men redan har Kodak sålt det första exemplaret av sin digitalpress med kontinuerlig bläckstråleteknik för att trycka flexibla förpackningar.

UTECO Sapphire EVO W heter den nya digitalpressen som är utrustad med Kodaks ULTRASTREAM-teknik – kontinuerlig inkjet. Enligt företaget är det den första digitalpressen för flexibla förpackningar som har utrustats med denna bläckteknik. Maskinen har en tryckbredd på 1,25 meter. Det formatet möjliggör, enligt Kodak, att att varumärkesägare och föörpackningskonverterare kan utnyttja digitaltrycket i stil med flexotryckets tryckformat.

Vattenbaserat bläck

Kodak skriver att de har utvecklat en digitalpress anpassad för en föränderlig bransch. Utskriftshastigheten sägs motsvara analoga pressar och bläcket är vattenbaserat. Sapphire EVO W är anpassad för mindre och mellanstora serier och kampanjer, och trycker variabeldata. Kodak utlovar att maskinen ger användaren minskat avfall och ökad försäljning till lägre kostnader. Det vattenbaserade bläcket öppnar dörren för att trycka applikationer inom dryck och livsmedel samt hygienartiklar.

– ULTRASTREAM revolutionerar flexibla förpackningar för varumärken,” säger Randy Vandagriff, vd för affärsområdet Enterprise inkjet systems division och vice vd på Eastman Kodak Company.

Samarbete med Uteco

Den nya digitalpressen, inriktad på flexibla förpackningar är utvecklad i samarbete Uteco, en tillverkare och leverantör av utrustning specifikt inom det flexibla förpackningssegmentet.

– Utecos tillämpning av vår teknik i deras nya press är banbrytande och ett bra exempel på hur Kodak hjälper tryckerier att sänka sina kostnader och öka effektiviteten. Vi är stolta över att kunna leverera det löfte vi gjorde i februari, att ha enheter på marknaden senare under andra halvåret 2020.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Nestlé storsatsar miljarder på återvunnen plast

Livsmedelskoncernen Nestlé pumpar in 20 miljarder kronor för att snabba på utvecklingen av hållbara förpackningslösningar och hitta metoder som gör det möjligt att återvinna plast för livsmedel. Senast 2025 ska Nestlé enbart ha återvinningsbara eller återanvändbara förpackningar.

Publicerat av: 

Frontpacs vd: ”2020 är året då vi överträffar alla förväntningar”

Frontpac kan blicka tillbaka på 2019 som ett innehållsrikt år med förvärvet av Antpac. Framtidsplanen – att slå en halv miljard i omsättning.
– För att klara detta kommer vi behöva investera och det pågår flera projekt i företaget, säger vd:n Martin Enocson.

Publicerat av: